Bevezetés
A Forza már jó ideje a Honda kínálatának meghatározó tagja. Ez a prémiumkategóriás, középméretű robogó az ezredfordulón jelent meg, s parádés helykínálatával, kiemelkedő vezetési élményével, valamint az innovatív kombinált fékrendszerrel új mérce lett a kategóriában. Nem csoda, hogy Európában egy csapásra népszerűvé vált, és sokoldalúságának köszönhetően nap, mint nap megkönnyítette a közlekedők életét.
Azóta számtalan alkalommal módosították, tökéletesítették a típust, de alapvető erényei nem változtak – továbbra is sportos, ugyanakkor hosszabb utakra tökéletesen alkalmas robogóként tündököl. A fejlesztések nyomán 2004-ben megkapta (2005-ös modell) a Honda S MATIC névre keresztelt, elektronikus vezérlésű CVT-erőátvitelt, a tolvajok dolgát megnehezítő okoskulcsot, a poggyásztér átalakítása után már két zárt sisak fért el a nyereg alatt, míg a PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően fogyasztása még tovább csökkent.
Egy évvel később a biztonságot és a kényelmet fokozó felszerelésekkel gazdagodott a modell, megjelent a beépített audiorendszer, továbbfejlesztették az S MATIC erőátvitelt, míg a lassításról ABS-szel társított kombinált fékrendszer gondoskodott. Legutóbb 2016-ban módosítottak a konstrukción, ekkor alapjaiban változott az üléshelyzet, ezáltal a Forza 300 két személy számára is ideális utazómotorrá érett, mely városban és autópályán egyaránt helytáll.
2018-ban egy minden ízében új Forza 300-at üdvözölhetünk, ami a rendkívül sikeres testvérmodell, az Európában három év alatt harmincezer példányban eladott Forza 125 mellé sorakozik fel. A nemrég leleplezett háromszázas továbbra is valódi GT-motor, ám még könnyebb, egyszersmind sportosabb, mint felmenői, és intelligens megoldások egész tárházát vonultatja fel.
Áttekintés
A 2018-as Forza 300 már első ránézésre felismerhető, ugyanis sokkal modernebb, sportosabb megjelenésű elődjénél, ami főként abból fakad, hogy átdolgozott burkolata egy kompaktabb felépítésű, karcsúbb és rövidebb motort rejt. Csökkent a tengelytáv és keskenyebb lett az idomzat, a magasabb nyeregnek köszönhetően pedig könnyebben észrevehető a Forza vezetője, aki a módosítás következtében még egyszerűbben áttekintheti a forgalmat. A mérnökök - a váz módosításával - 12 kg-s súlycsökkenést értek el, így nőtt a végsebesség és javult a gyorsulás, illetve még tovább csökkent a fogyasztás.
Tökéletes időjárás-védelmet nyújt az immáron motorosan állítható légterelő, s szintén fontos újdonság, hogy megjelent a biztonságos gyorsítást szavatoló, saját fejlesztésű kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control - HSTC), amit a kormányon elhelyezett gombbal vezérelhet a pilóta.
Hasznos funkciókkal gazdagodott a továbbfejlesztett, analóg órákból és digitális kijelzőből álló műszeregység, illetve szót érdemel, hogy az idei Forzán már az összes lámpatest LED izzókat rejt. Praktikus megoldás, hogy az okoskulcs a - robogóhoz extraként rendelhető - 45 literes hátsó doboz nyitását-zárását is vezérli.
Felszereltség és megjelenés
A Forza 300-on feltűnő egyik legfontosabb újítás a 14 cm-es tartományban állítható, nagyméretű plexi, amit egy villanymotor mozgat fel és le a kormány baloldalán található gombok megnyomásával. Tervezésekor nemcsak arra törekedtek, hogy minél hatékonyabban védje a vezetőt, hanem az is elsőrendű szempont volt, hogy ne keltsen zavaró légörvényeket. Ennek köszönhetően a vezető - illetve utasa - még kényelmesebben utazhat nagy sebességgel és bármikor egyszerűen, gyorsan változtathat a légterelő helyzetén.
Az ülést felnyitva két zárt sisak rejthető a Forza 300 csomagterébe, vagy ha erre nincs szükség, ugyanitt elfér egy kb. A4-es méretű hátizsák és egy esőruha. Emellett további rekeszek is rendelkezésre állnak, például a lábpajzson zárható fakkba rejthető a telefon vagy akár egy palack üdítő, sőt ez a kis kesztyűtartó 12V-os aljzatot is rejt.
Most először okoskulccsal vezérelhető hátsó doboz is elérhető – gyári kiegészítőként - a Honda robogójához, és mint azt megszokhattuk, ez a speciális kulcs nyitja az ülés alatti poggyászteret, illetve értelemszerűen ezzel kelthetjük életre az erőforrást is. Amint a vezető leszáll a Forzáról és megtesz pár lépést, a hátsó doboz automatikusan lezár, de ezt manuálisan is megteheti a tulajdonos a kulcson található gombbal. Lényeges, hogy a zárómechanika a dobozon kívül, a robogó hátsó részén kapott helyet, ezáltal a hátsó doboz (Topcase) űrtartalma nem csökkent.
A megújult műszeregységben - az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett – helyet kapott egy folyadékkristályos kijelző is. Ez utóbbiról leolvasható a futásteljesítmény, az aktuális hatótáv és fogyasztás, valamint a megtett távolságon túl a pontos idő, a környezeti hőmérséklet, az akkumulátor feszültsége és az átlagfogyasztás is.
Ezt a sok-sok újítást igazán csábító köntösbe csomagolták - mintha csak a Forza 125 tükörképét látnánk, pont olyan tetszetős és áramvonalas a 300-as rokon, s bátran kijelenthetjük, hogy álló helyzetben is dinamikus, sportos benyomást kelt. A fejlesztés nyomán teljes mértékben megújult a modell idomzata, ezáltal a Forza 300 csak nyomokban emlékeztet elődeire. Látványosabb burkolatai révén még modernebbnek hat, egyszersmind kihangsúlyozza, milyen karcsú és kompakt lett a Honda újdonsága. Az orridom ezüst betétei elegáns külsőt kölcsönöznek a robogónak, s ezt a hatást fokozzák az idomon feltűnő légterelők is.
A Forza 300 vásárlói a következő fényezések közül választhatnak *:
(*Országonként eltérhet)
Váz és futómű
Vadonatúj vázzal lép színre a minden ízében átdolgozott Forza 300, az új alkatrésznek köszönhetően a menetkész tömeg 12 kg-mal szerényebb, mindössze 182 kg. Az átalakítás a fordulékonyságra is jó hatással volt, tudniillik a tengelytáv 35 mm-rel – 1510 mm-re – csökkent. Hegyesebb a villaszög (26,5 fok az eddigi 27 helyett), az utánfutás 89 mm-re módosult, míg a hűtőradiátor és az akkumulátor közelebb került a jármű tömegközéppontjához.
Szembetűnő, hogy a Forza karcsúbb és rövidebb elődjénél, hossza 25 mm-rel 2140 mm-re csökkent, míg a nyeregmagasság a korábbi 718-ról 780 mm-re nőtt. Ez utóbbi módosítás előnye, hogy a vezető egyenes derékkal, kényelmesen ülhet, s könnyebben áttekintheti a forgalmat. Ezen túlmenően 2 mm-rel keskenyebb a kormány, az első traktus csupán 580 mm széles, a tükrök külső sarkai pedig 860 mm-re esnek egymástól. A módosítások mindegyike azt szolgálja, hogy a Forza 300 tulajdonosa minél könnyebben átjusson a forgalmi dugókon, s maga mögött hagyja a feltorlódott kocsisorokat.
Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű, strapabíró teleszkópok dolgoznak, míg a hátsó kereket alumínium lengőkarra támaszkodó rugóstagok fogják közre, melyek rugó-előfeszítése hét fokozatban állítható.
Elöl 15-ös, míg hátul elődjéhez mérten egy collal nagyobb, 14-es könnyűfém kerék kapott helyet, ezeken 120/70 R15, valamint 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek.
Ami a fékrendszert illeti, elöl 256-os, míg hátul 240 mm-es átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot, munkájukat kétcsatornás blokkolásgátló felügyeli, hogy a vezető vizes, csúszós felületen is biztonságosan lassíthasson.
Erőforrás
A legendás SH300i-ben megismert 279 cm3-s, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyszelepes dolgozik a Forza 300-ban is. Ezt a hengerfej, a vezérlés és a gyújtás módosításával tették még rugalmasabbá, így a teljes fordulatszám-tartományban több erő áll a vezető rendelkezésére, ráadásul a négyütemű egyhengeres hajtómű fogyasztása is csökkent.
A furat 72, a löket 68,5 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. Az erőforrás 18,5 kW-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm 5750-nél. Mivel az új Forza 300 lényegesen, 12 kg-mal könnyebb elődjénél, végsebessége 129 km/órára nőtt, illetve álló helyzetből 0,3 másodperccel hamarabb, 11,1 másodperc alatt tesz meg kétszáz métert. Emellett üzemanyag-fogyasztása is csökkent, a WMTC-szabvány szerint immáron 3,22 liter benzinnel beéri száz kilométerenként. Mindez a 11,5 literes üzemanyagtartállyal 350 kilométer feletti hatótávot eredményez.
Valódi mérföldkő a Honda történetében, hogy most először alkalmazzák robogón a gyár saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t. A rendszer roppant egyszerű és hatékony: ha fordulatszámkülönbséget észlel az első és hátsó kerék között, villámgyorsan kiszámítja az eltérés mértékét, és az üzemanyag-befecskendezés módosításával csökkenti a különbséget, hogy a hajtott kerék visszanyerje tapadását. Eközben a műszeregységen felvillanó narancssárga T jelzés tájékoztatja a vezetőt arról, hogy a kipörgésgátló aktív. Ha a pilóta úgy dönt, nincs szüksége a segédletre, a kormány baloldalára felszerelt kapcsolóval kiiktathatja a HSTC-t.
Igazi kiforrott, bevált darab a Forza 300 erőforrása, s olyan rendhagyó műszaki megoldásokat sorakoztat fel, mint a görgőscsapágyas szelephimba, a különösen alacsony belső súrlódású henger, az úgynevezett szemcsapágyas főtengely, illetve a Hondára jellemző, sajátos forgattyúház, melyben 1,7 liter motorolaj kering. A 18,5 kW-os teljesítmény V-Matic erőátvitelen keresztül jut el a hátsó kerékre, az automatikus váltót úgy hangolták, hogy rendkívül gyorsan reagáljon a gázadásra kis sebességnél, és egyenletes gyorsulást garantáljon.
Kiegészítők
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tétel található, amivel fokozható a Forza 300 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a
- 45 literes, okoskulccsal nyitható hátsó doboz
- Dobozt tökéletesen kitöltő hordtáska
- Csomagtartókonzol
- Markolatfűtés
- Riasztórendszer
Műszaki adatok
ERŐFORRÁS |
|
Motorkonstrukció |
Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Hengerűrtartalom |
279 cm3 |
Furat x löket |
72 mm x 68,5 mm |
Sűrítési viszony |
10,5:1 |
Maximális teljesítmény |
18,5 kW/7000 f./perc |
Maximális forgatónyomaték |
27,2 Nm/5750 f./perc |
Motorolaj mennyisége |
1,7 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER |
|
Befecskendező |
PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása |
11,5 liter |
Üzemanyag-fogyasztás |
kb. 3,22 liter/100 km** (WMTC) |
ELEKTROMOS RENDSZER |
|
Indítás |
Elektromos önindító |
Akkumulátor kapacitása |
12V/8,6 Ah |
Generátor teljesítménye |
340 W |
ERŐÁTVITEL |
|
Tengelykapcsoló |
Száraz, röpsúlyos |
Erőátvitel fajtája |
Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) |
Szekunder hajtás |
V-szíj |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ |
|
Konstrukció |
Acél bölcsőváz |
MÉRETEK |
|
Méretek (HxSzxM) |
2140 x 755 x 1470 mm |
Tengelytáv |
1510 mm |
Villaszög |
26,5° |
Utánfutás |
89 mm |
Ülésmagasság |
780 mm |
Szabad hasmagasság |
135 mm |
Menetkész tömeg |
182 kg |
Fordulókör sugara |
2,4 m |
FELFÜGGESZTÉS |
|
Elöl |
33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok |
Hátul |
Kétoldali rugóstag |
KEREKEK |
|
Elöl |
15 col átmérőjű könnyűfém felni |
Hátul |
14 col átmérőjű könnyűfém felni |
Gumiabroncs mérete elöl |
120/70 R15 |
Gumiabroncs mérete hátul |
140/70 R14 |
FÉKRENDSZER |
|
Blokkolásgátló típusa |
Kétcsatornás |
Elöl |
256 mm-es féktárcsa |
Hátul |
240 mm-es féktárcsa |
A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
** Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WMTC szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.