Új, lélegzetelállító modellel bővül a Honda kínálata – megérkezett a 2018-as CB300R. A jövevény a Honda sportos naked családjához tartozik, amelynek tagjai között szintén ott köszönhetjük a 2018-as modellév két másik újdonságát, a CB125R-t és a CB1000R-t. Közös jellemzőjük a kompakt építésmód, az alacsony súly és természetesen a feltűnő megjelenés.
Ez a modell afféle lépcsőfok az ifjú pilóták életében, mondhatni, az első nagymotor a 125 cm3-s tanulóbringa után. Erőforrása, váza és futóműve egyaránt szenzációs, ugyanakkor nagyon könnyű, olcsón üzemeltethető és A2-es jogosítvánnyal is vezethető. Mindemellett lehetőséget ad a fiataloknak, hogy élvezetes formában fejlesszék tudásukat, és személyesen is megtapasztalhassák a Honda motorkerékpárok előnyeit, azaz a kiváló minőséget, a műszaki fejlettséget és a páratlan vezetési élményt.
Küldetésének további fontos része, hogy megismertesse a vásárlókkal a Honda kisebb motorjainak új, Neo Sports Cafét idéző arculatát, s prémium felszereltségével, valamint minimalista formavilágával – a CB125R-hez és a CB1000R-hez hasonlóan – új színt vigyen az európai motoros életbe.
Áttekintés
Elképesztően alacsony, csupán 143 kg-os tömegével a Honda új pehelysúlyú sztárja hihetetlen menettulajdonságokra lehet büszke. Pörgős, folyadékhűtésű, 286 cm3-s, egyhengeres motorjával, új stílusával és egyedi kisugárzásával pont olyan magával ragadó és inspiráló, mint amilyenre a fiatalok vágynak.
A vadonatúj váz préselt elemekből és csövekből épül fel, páratlan merevsége szélsőséges helyzetekben is pontos visszajelzéseket garantál. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópvilla, a radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereg, az agy nélküli, úszóágyazású első féktárcsa, a blokkolásgátló és a Dunlop abroncsszett egyértelmű üzenet a vásárlók számára: a CB300R csupa modern, prémium alkatrészből épül fel.
Erről árulkodik a sok „nagymotoros” összetevő is, beleértve a változó keresztmetszetű, gumiágyazású kormányt, a folyadékkristályos műszeregységet és a LED-es világítást. Ezek egytől egyig kimagasló minőségről tanúskodnak, egyszersmind hozzájárulnak, hogy még nagyobb boldogság legyen birtokolni a CB300R-t.
Váz és futómű
Akárcsak a 2018-as CB1000R, a CB300R is a Neo Sports Café minimalista stílusában fogant. Acélváza préselt elemeket és acélcsöveket egyaránt felvonultat, s egyedi a hátsó lengővilla is, ugyanis acéllapokból és nem szabványos zártszelvényekből állították össze a Honda mérnökei. Mindkettőt úgy tervezték, hogy nagy hosszirányú merevséget érjenek el és súlynövekedés nélkül küszöböljék ki a csavarodást.
A remek útfekvés és a precíz visszajelzések érdekében préselt merevítőlapkákkal tették még erősebbé a hátsó lengővilla bekötési pontjait, s maga a lengőkar is rendkívül masszív. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópok még könnyebb kezelhetőséget és kiváló menetkomfortot biztosítanak.
A páratlanul könnyű kezelhetőség, a fordulékonyság és a tapadás záloga az 1352 mm-es tengelytáv, a mindössze 143 kg-os nedvestömeg és 49,6/50,4 arányú súlyelosztás, erre tesz rá egy lapáttal a 40 fokos kormányelfordulási tartomány és a hihetetlenül kicsi, 2,3 m-s sugarú fordulókör, ami gyerekjátékká teszi a közlekedést a zsúfolt városi utcákon. Igazodva a széles vevőkörhöz, a nyereg a lehető legalacsonyabbra került: az ülésmagasság 799 mm.
A 296 mm átmérőjű, agy nélküli, úszóágyazású első tárcsát radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyereg fogja közre, míg hátra 220 mm-es tárcsa és egydugattyús nyereg került. Működésüket a maximális menetbiztonság és a precíz első-hátsó fékerő-elosztás érdekében kétcsatornás, helyzetérzékelővel kiegészített blokkolásgátló felügyeli, a tapadásról pedig 110/70 R17, illetve 150/60 R17 méretű Dunlop abroncsok gondoskodnak.
A CB300R semmit nem rejt véka alá, sőt büszkén teszi közszemlére feketében pompázó műszaki alapjait. Így lesz egyszerre brutális és elegáns, a megszokottnál jóval keményebb attitűdöt képviselve a naked motorkerékpárok mezőnyében. Az extrém összhatás az olyan részleteknek köszönhető, mint a különleges, szinte észrevehetetlen farokidom, ami nemcsak a nyerget tartja, hanem a hátsó sárvédőt is. A vezető és az utas lábtartója – prémium modellhez illően – alumíniumból készül.
A csupán 23,5 mm vékony, alig 230 g tömegű folyadékkristályos műszeregység a sebességet, a fordulatszámot, az üzemanyagszintet és az aktuális váltófokozatot egyaránt megjeleníti, felette kaptak helyet a különféle visszajelzőlámpák. A teljesen LED-es világítás (az irányjelzőket is beleértve) több szempontból is előnyös. Hozzájárul a súlycsökkentéshez és a tömeg-középpontosításhoz, valamint fokozza a minőségérzetet és láthatóságot. A jellegzetes, osztott első lámpa alsó részében a tompított, a felsőben a távolsági fényszóró kapott helyet. Különlegesség a hátsó lámpa is, hiszen ennél vékonyabb fényforrást még soha nem szerelt a Honda motorkerékpárra.
A 10 literes üzemanyagtartály szögletes takaróidom alatt bújik meg, betöltőnyílása egyedi, repülőgépeket idéző fedéllel zárható. A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 3,3 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát a CB300R 300 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet.
Az új CB család
Erőforrás
A CB300R-t kompakt, 286 köbcentis, folyadékhűtésű, egyhengeres, DOHC-vezérlésű, négyszelepes motor hajtja, amelyet a pörgős, világszerte népszerű CBR300R-ből emelt át a gyártó. Ez az erőforrás egy igazi gyöngyszem, ahogy egyre magasabb fordulatszámon pörög, úgy termeli egyre gyorsabban és gyorsabban az adrenalint. Mindazonáltal a hétköznapokon is remek társ, városi környezetben és autópályán is könnyedén tartja a lépést a forgalom ritmusával.
Csúcsteljesítménye 23,1 kW, azaz 31,41 LE (8500 f./percnél) lett, míg - 7500 f./percnél jelentkező - legnagyobb forgatónyomatéka 27,7 Nm. A hatfokozatú váltó áttételezése a dinamikus gyorsulásokat szolgálja, a 200 méteres táv megtétele állórajttal mindössze 9,2 másodpercet vesz igénybe.
A furat és a löket 76, illetve 63 mm, a sűrítési viszony 10,7:1. A 38 mm-es fojtószelepház, az egyenes szívócsatornán és a PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer a teljes fordulatszám-tartományban élénké teszi a motort és villámgyors gázreakciókkal nyűgőzi le a pilótát, a kellemes hangzást pedig alul elvezetett, dupla kamrás kipufogórendszer biztosítja, amely a motor jobb oldalán bújik elő.
Hogy az üzemeltetési költség és az üzemanyag-fogyasztás – a fiatal pilóták elvárásainak megfelelően – a lehető legalacsonyabb legyen, a tervezők minimálisra csökkentették a mozgó alkatrészek számát, és alacsony súrlódású dugattyúgyűrűket, nagy sűrűségű radiátormagot, valamint irídium gyújtógyertyákat alkalmaztak.
4. Műszaki adatok
ERŐFORRÁS |
|
Konstrukció |
Folyadékhűtésű, egyhengeres |
Összlökettérfogat |
286 cm³ |
Szelepek száma hengerenként |
2 |
Furat x löket |
76 mm x 63 mm |
Sűrítési viszony |
10,7:1 |
Max. csúcsteljesítmény |
23,1 kW (31,41 LE)/8500 f./perc |
Max. legnagyobb forgatónyomaték |
27,5 Nm/7500 f./perc |
Olajmennyiség |
1,8/1,5 liter |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER |
|
Porlasztás |
PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége |
10,0 liter |
Üzemanyag-fogyasztás |
3,3 l/100 km (WMTC szabvány szerint*) |
ELEKTRONIKAI RENDSZER |
|
Indítás |
Önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása |
12 V, 7 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye |
318 W |
ERŐÁTVITEL |
|
Tengelykapcsoló felépítése |
Olajfürdős, többtárcsás, tányérrugós |
Váltó felépítése |
Hatfokozatú |
Végáttétel |
O-gyűrűs lánc |
VÁZ |
|
Konstrukció |
Gyémántalakú váz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ |
|
Méretek (h x sz x m) |
2012 x 802 x 1052 mm |
Tengelytáv |
1352 mm |
Villaszög |
24º |
Ülésmagasság |
799 mm |
Szabad hasmagasság |
151 mm |
Menetkész tömeg |
143 kg |
Fordulókör sugara |
2,3 m |
FELFÜGGESZTÉS |
|
Elöl |
41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkópvilla, összenyomódás: 130 mm |
Hátul |
Központi rugóstag, Pro-Link himbarendszer, kerékmozgási tartomány: 107 mm |
KEREKEK |
|
Felniméret elöl |
17” |
Felniméret hátul |
17” |
Abroncs elöl |
110/70 R17M/C 54H |
Abroncs hátul |
150/60 R17M/C 66H |
FÉKRENDSZER |
|
ABS típusa |
Elöl-hátul független, helyzetérzékelő szenzorral (IMU) |
Első fék |
296 mm-es, agy nélküli, úszóágyazású tárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Nissin féknyereggel |
Hátsó fék |
220 mm-es tárcsa egydugattyús féknyereggel |
A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.
*Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.