Honda CBR650R 2019

Honda CBR650R

(2019)

Összegzés: A CBR650F helyére érkező, vadonatúj CBR650R agresszív stílussal és sportosabb üléspozícióval lép színre, hogy még lenyűgözőbb élményt nyújtson a motorozás, és persze a száguldás szerelmeseinek. A hajtóerőt ezúttal is 649 cm3-es, négyhengeres motor biztosítja, de jóval fejlettebb formában, így teljesítmény, forgatónyomaték és maximális fordulatszám terén is felülmúlja elődjét. Ennek ellenére még biztonságosabban róhatók a kilométerek, ugyanis a Honda Selectable Torque Control (HSTC) névre keresztelt teljesítményszabályozó, a kuplungasszisztens és a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló is a szériafelszereltség része, a menetadatokról pedig ultramodern, könnyen leolvasható műszeregység tájékoztat. További fontos újítás a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa SFF teleszkópvilla, valamint a radiálisan rögzített, négydugattyús első féknyeregpár, és feltétlenül említést érdemel az 6 kg-os tömegcsökkenés, hiszen ezáltal 8 százalékkal kedvezőbbé vált a teljesítmény/tömeg arány. A CBR650R nyújtotta élményről az A2-es jogosítvánnyal motorozóknak sem kell lemondania, a modellt ugyanis 35 kW-os változatban is értékesítik* a márkakereskedések.

Tartalom:

1. Bevezetés

2. Áttekintés

3. Főbb jellemzők

4. Kiegészítők

5. Műszaki adatok

 

1. Bevezetés

A teljes idomzatba öltöztetett CBR650F 2014-ben, a meztelen CB650F társaságában robbant be a piacra, újfent rámutatva, hogy milyen elképesztő potenciál rejlik a Honda négyhengeres erőforrásaiban. Ez a középkategóriás modell a sporttúra szegmens legsportosabb gépei közé tartozik, ezért is kapott 2017-ben markánsabb, egyszersmind lengébb idomokat, Showa Dual Bending Valve teleszkópokat, módosított Nissin féknyergeket és jó pár plusz lóerőt.

A 2019-es modellváltozat már nem CBR650F, hanem CBR650R típuskóddal kerül a szalonokba, méghozzá a 2018-as CBR1000RR Fireblade átszabott köntösébe bújtatva. Bár az F betűjel R-re változott, a modell mit sem veszített használati értékéből, a nagyobb teljesítmény dacára megmaradt végtelenül könnyen kezelhető, barátságos és takarékos motorkerékpárnak, amivel minden környezetben, így a hétköznapokon és a hétvégi kanyarvadászatok során is villámgyorsan és biztonságosan közlekedhet gazdája.

A CBR650R tehát éppúgy kényeztet, szórakoztat és borzongat, mint az RR-család bármely tagja, de praktikus, sokoldalú mivoltából fakadóan bárhol, bármikor munkára fogható.

2. Áttekintés

Bár a CBR650R kétséget kizáróan a CBR1000RR Fireblade-től örökölte vonásait, feltűnő, agresszív vonalai kifejezetten egyedivé teszik, különösképpen elölről szemlélve.

 

Üléspozícióját úgy alakították ki, hogy a pilóta súlya alacsonyabbra, illetve előrébb kerüljön, alkatrészeit pedig úgy válogatták össze, hogy minden egyes részlet prémium minőségről árulkodjon. Ezt bizonyítja a teljesen LED világítás, valamint az új, folyadékkristályos műszeregység, amit váltófokozat-visszajelzéssel és felváltások (Shift Up) esedékességére figyelmeztető lámpával spékeltek meg a tervezők.

Ugyancsak az elsőrangú minőségről regél a tovább fejlesztett váz, valamint az áttervezett üzemanyagtartály és lábtartó, s az is komoly eredmény, hogy az új alkatrészekkel sikerült 6 kg-mal csökkenteni a modell tömegét. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa SFF teleszkópvilla és a két radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereg ugyancsak újdonság az – elődmodellnek tekinthető – CBR650F-hez viszonyítva, és áttervezték a kerekeket is.

A módosított sűrítési viszonynak, vezérlési rendszernek, valamint szívó- és kipufogóoldali kialakításnak köszönhetően 5%-kal nőtt a csúcsteljesítmény, és nagyobb, mégis lágyabban felépülő nyomaték jelentkezik a középső fordulatszám-tartományban. Mindezt 1000 f./perccel magasabb, 12 000 f./perces maximális fordulatszámmal fejelték meg a mérnökök, s ezentúl kuplungasszisztens, valamint nyomatékhatároló is szerepel a szériatartozékok listáján.

Ezek a vezetést segítő eszközök megkönnyítik a fel- és lekapcsolásokat, a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) pedig minden helyzetben figyel a motorerő biztonságos leadására, illetve a hátsó kerék tapadására.

3. Főbb jellemzők

3.1 Stílus és felfüggesztés

•           Az agresszív, sportos stílust a CBR1000RR Fireblade-től örökölte a modell

•           A könnyebb váznak és a tovább fejlesztett alkatrészeknek köszönhetően a menetkész tömeg 6 kg-mal kisebb

•           41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított Showa első villa

•           Radiálisan rögzített féknyergek és úszóágyazású féktárcsák

•           LED lámpatestek és új, folyadékkristályos műszeregység

•           A kormánycsutkák immáron a felső villahíd aljához kapcsolódnak

 

A formavilág középpontjában továbbra is az álomszép, négyhengeres erőforrás áll, de még sportosabb és letisztultabb lett az összhatás. A dupla, LED fényszóró ellentmondást nem tűrő, céltudatos tekintetet kölcsönöz a modellnek, míg a vékony, éles vonalakkal, valamint hegyes szögekkel látványosabbá varázsolt alsó és felső idomok erős, izmos motorkerékpár benyomását keltik.

A nyereg szintén kompaktabb lett, ugyanakkor tökéletes formai harmóniában áll a jellegzetes kontúrok határolta faridommal. A CBR650F-hez mérten 30 mm-rel előrébb és valamicskével lejjebb helyezett kormánycsutkák immáron a felső villahíd aljához kapcsolódnak, az üléspozíció pedig jobban előredöntött, mint a korábbi modellen. Emellett a vezető lábtartóját 3 mm-rel hátrébb és 6 mm-rel magasabbra szerelték, az ülésmagasság viszont nem változott, maradt 810 mm.

Az acélból készülő, gyémánt alakú, elődjénél 1,9 kg-mal könnyebb hídváz elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai pedig részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. Hogy a 2019-es modell még jobb teljesítményt nyújtson, a hátsó villatengely bekötési pontjaihoz kovácsolt helyett préselt oldallemezek kerültek.

A menetkész tömeg 207 kg-ra csökkent, amiben az új, kisebb tömegű váz, üzemanyagtartály és – szupersportos – lábtartó is szerepet játszik.

A minden helyzetben kiváló úttartást és menetkomfortot 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált működésű, fordított teleszkópokból összeállított Showa első villa, valamint hét fokozatban szabályozható előfeszítésű, egycsöves központi hátsó rugóstag szavatolja. Utóbbi gravitációs présöntéssel készülő, stíluselemnek is kiváló lengőkarhoz kapcsolódik, amelyet alumíniumból gyártanak, hogy minél alacsonyabb legyen a rugózatlan tömeg.

A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, és jól eltalált a tengelytáv is: 1450 mm. A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, hátul pedig egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része, akárcsak a vadonatúj formavilágú, öntött alumíniumfelni-garnitúra, amit 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű abroncsokkal szereltek fel a hondások.

3.2 Erőforrás

•           5%-kal nagyobb erő 10 ezres percenkénti főtengelyfordulat felett, 1000 fordulattal magasabban kezdődő piros tartomány

•           Nagyobb, ámde finomabban leadott forgatónyomaték

•           Az új szívóoldali kialakítás, valamint az áttervezett kipufogórendszer hatékonyabb gázcserét tesz lehetővé, és a motorhang is szebb

•           Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control - HSTC) a modell történetében először

•           Alapáras kuplungasszisztens és nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (ti. csúszókuplung)

•           35 kW-os, A2-es jogosítvánnyal is vezethető kivitel is elérhető*

 

A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 köbcentis, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amelynél már nem érezhető az 5500 környékén jelentkező, enyhe nyomatékcsökkentés, hanem a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz, sőt 5 százalékkal erősebb a 10 000 f./perc feletti régióban és 1000 f./perccel magasabban kezdődik a fordulatszámmérő piros tartománya. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg - 8 500 f./percnél jelentkező - legnagyobb forgatónyomatéka 64 Nm.

A módosítások eredményeként igazán lenyűgöző menetteljesítmények jellemzik a CBR650R-t. Motorja gyorsabban és magasabbra pörög fel, élénkebben reagál a gázparancsokra, és lágyan, egyszersmind egyenletesen épül fel nyomatékgörbéje, miközben hátborzongató hanggal nyűgözi le a pilótát és környezetét. Hogy az A2-es jogosítvánnyal motorozók is megízlelhessék a CBR650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban forgalmazza a Honda*.

Az erőforrásban egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, ami kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, és nem mehetünk el szó nélkül az optimalizált formájú égésterek, valamint dugattyúk mellett sem. Bárhogy is, a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszonyt pedig – 11,4:1 helyett – 11,6:1 arányban határozták meg. Mindemellett még strapabíróbbá és hatékonyabbá tették a vezérlési rendszert, továbbá irídium gyújtógyertyákat vetettek be, hogy még kedvezőbbé váljon az égési folyamat.

Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását - alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakember, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.

Az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető, új légbeömlők nagyobb mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, mint a korábbi, középen elvezetett, egycsatornás rendszer, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a motor hangját. A meredekebben álló vég egyből elárulja, hogy a kipufogórendszer is megújult, a legfőbb változás azonban a rendszer belsejében történt: a dob belső csövének átmérője immáron – 35 helyett – 38,1 mm, ezáltal gyorsabb a gázcsere és szebben is dalol a CBR650R.

Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A 2019-es modellévtől szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és lekapcsolásokat (12%-kal kisebb erő szükségeltetik a kar mozgatásához), egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control - HSTC) is, hiszen minden helyzetben, így csúszós útfelületen is biztos tapadást garantál.

A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.

4. Kiegészítők

A CBR650R-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel:

Alumínium stíluselemek (első sárvédőtartó-konzol, oldalelemek, üléstakaró-idom)

Felnicsík

Tank- és nyeregtáska (a CB1000R stílusában)

Gyorsváltó

Magas szélvédő (két változat: víztiszta és „füstüveg”)

12 voltos elektromos aljzat

Fűtött markolat

 

 

5. Műszaki adatok

ERŐFORRÁS

 

Konstrukció

Soros, négyhengeres, négyütemű, 16 szelepes, folyadékhűtésű, DOHC-vezérlésű

Összlökettérfogat

649 cm3

Furat x löket

67 x 46 mm

Sűrítési viszony

11,6:1

Csúcsteljesítmény

70 kW (95,2 LE)/12 000 f./perc (95/1/EC)

Legnagyobb forgatónyomaték

64 Nm/8500 f./perc (95/1/EC)

Olajmennyiség

3,5 liter

ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER

 

Porlasztás

PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező

Üzemanyagtartály befogadóképessége

15,4 L

Üzemanyag-fogyasztás

4,9 l/100 km**

ELEKTRONIKAI RENDSZER

 

Indítás

Önindító

Akkumulátor típusa és kapacitása

12 V/8,6 Ah

Generátor legnagyobb teljesítménye

343 W

ERŐÁTVITEL

 

Tengelykapcsoló felépítése

Olajfürdős, többtárcsás, tányérrugós

Váltó felépítése

Hatfokozatú

Végáttétel

525-ös, O-gyűrűs lánc

VÁZ

 

Konstrukció

Gyémánt formájú, acél gerincváz

VÁZ ÉS FUTÓMŰ

 

Méretek (hosszúság x szélesség x magasság)

2130 x 750 x 1150 mm

Tengelytáv

1450 mm

Villaszög

25,5°

Utánfutás

101 mm

Ülésmagasság

810 mm

Szabad hasmagasság

130 mm

Menetkész tömeg

207 kg

FELFÜGGESZTÉS

 

Elöl

41 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, szeparált működésű teleszkópok

Összenyomódás: 120 mm

Hátul

Központi rugóstag állítható előfeszítéssel, 43,5 mm-es lökettel

KEREKEK

 

Elöl

Üreges, ötágú, öntött, alumínium

Hátul

Üreges, ötágú, öntött, alumínium

Felniméret elöl

17M/C x MT3,5

Felniméret hátul

17M/C x MT5,5

Abroncs elöl

120/70 ZR17 M/C (58W)

Abroncs hátul

180/55 ZR17 M/C (73W)

FÉKRENDSZER

 

ABS típusa

Kétcsatornás

Elöl

310 milliméter átmérőjű, 4,5 mm vastag tárcsa négydugattyús féknyereggel és szinterbetétekkel

Hátul

240 milliméter átmérőjű, 5,0 mm vastag, hidraulikus tárcsafék egydugattyús nyereggel és hagyományos betétekkel

MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA

 

Műszerek

Digitális sebesség- és fordulatszámmérő, két digitális napiszámláló, digitális üzemanyagszint- és fogyasztásmérő, digitális óra, váltófokozat-visszajelző, felváltás esedékességére figyelmeztető lámpa

Lopásvédelem

HISS

Fényszóró

LED

Hátsó lámpa

LED

 

A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.

*Országonként eltérő.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.