1. Bevezetés
A négyhengeres, középkategóriás gépek már a kezdtek óta kulcsfontosságúak a Honda kínálatában. Könnyű kezelhetőségük, barátságos teljesítményleadásuk és alacsony súlyuk révén kezdők és újrakezdők számára egyaránt ideálisak, különösképpen, hogy egytől-egyig ott hordozzák magukban a motorozás kvintesszenciáját, s persze a Honda egyedülálló tapasztalatát.
A CB650F 2014-ben jelent meg a piacon, és a lehető legjobb formában vitte tovább a hagyományt. Fiatal tervezőmérnökei megőrizték a kis tömeget és a kimagasló minőséget, ugyanakkor olyan gépet alkottak, ami - oldalra húzott leömlőivel - tiszteleg a hetvenes évek sztárja, a CB400 előtt, egyszersmind igazodik a XXI. század esztétikai és műszaki elvárásaihoz.
Nos, a 2017-es modellfrissítéssel még ütősebbé vált a CB650F. Erősebb lett, jellegzetesebb hangon dalol, könnyebben irányítható és lengébb öltözettel hívja fel magára a figyelmet.
Mr. Sadataka Okabe, a 2017-es CB650F fejlesztésének projektvezetője elmondta:
„A négyhengeres középkategóriások mindig fontos szerepet töltöttek be a Honda választékában, a nagy ugyanis nem mindig jelent jobbat. Jó példa erre a 2017-es CB650F, ami teljesítmény, gyorsulás, stílus és kezelhetőség terén is pont azt hozza, amire a vásárlóközönségnek igazán szüksége van, nincs felesleges súly vagy plusz költség. Mindazonáltal azt szerettük volna, hogy magasabb felszereltséggel segítse a tulajdonosokat, ezért fénydiódás lámpatesteket és SDBV teleszkópokat alkalmaztunk.”
2. Áttekintés
A módosított szívócsatornáknak és az új, „szabadon lélegző” kipufogórendszernek köszönhetően a CB650F még erősebb lett, a fordulatszámmérő piros tartománya pedig 11 ezernél kezdődik. Emellett rövidebbek lettek a váltófokozatok áttételei is, így a középtartományban dinamikusabb a gyorsulás. A változtatások a motor hangjára is nagy hatással voltak - alacsony fordulaton mélyen gurgulázik, majd a fordulatszám növekedésével egyre élesebben üvölt.
Mindemellett az új Showa Dual Bending Valve első teleszkópok és az átdolgozott Nissin első féknyergek még kezesebbé, illetve biztonságosabbá tették a modellt. A fejidom és a két oldalelem egyaránt kisebb lett, így még karcsúbbnak hat a CB650F, és motorjából is többet enged látni. A méltóságteljes megjelenést szolgálja az „előre súlyozott” formai arány is - a CB650F-et szétveti az erő! További fontos változás, hogy az első és hátsó lámpatestekben ezentúl fénydiódák teljesítenek szolgálatot, a kormánykiflik pedig gumiágyazást kaptak, így tovább javult a hosszú távú menetkomfort.
3. Főbb jellemzők
3.1 Erőforrás
A 2017-es CB650F motorjának csúcsteljesítménye négy lóerővel haladja meg a kifutó változatét, így immáron 91 tagú ménest terelgethet a pilóta. A leginkább 5000-es percenkénti főtengelyfordulat felett érezhető teljesítménynövekedés nem csak a rövidebb szívócsatornáknak köszönhető, legalább ennyire fontos, hogy a levegőszűrőházon a korábbinál nagyobb beömlőnyílásokat alakítottak ki, a - nagyobb átmérőjű véggel készülő - kipufogódobban pedig a korábbi három átkötés helyett csak kettőt helyeztek el a kisebb ellennyomás érdekében. Maga a kipufogórendszer 4-1 rendszerű, és a motor jobb oldalán fut végig, a négy fojtószelep átmérője 32 milliméter.
Hogy a CB650F rugalmasabb legyen, a második, harmadik, negyedik és ötödik fokozat rövidebb áttételt kapott. Ezzel a konstrukcióval az új kivitel 60 km/óráról gyorsulva hárommotornyival előzi meg elődjét 400 méteren.
Az 64 Nm-re emelkedett csúcsnyomatékot már 8000-es percenkénti főtengelyfordulattól kihasználhatja a pilóta, és hatosban is egészen visszaejtheti a fordulatot, a motor már 1500 f./perctől finoman húz. A teljes felhasználói élmény jegyében az alsó és a középső fordulatszám-tartományban mély, öblös hang kíséri a motorozást, kiforgatva viszont a márka legendás versenymotorjait idézve üvölt az új CB.
A 16 szelepes, DOHC-vezérlésű, 649 köbcentis erőforrás teljesítményéhez viszonyítva rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A vezérműtengelyek himba nélkül mozgatják a szelepeket, a furat 67, a löket 46 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,4:1.
Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, így kisebb a súrlódás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, egyszersmind gátolja a hüvely deformálódását - alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, így elmaradhattak a kívül elhelyezett csövek, és semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.
A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát - a 17,3 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve - 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Végül, de nem utolsó sorban érdemes megemlíteni, hogy a modellfrissítés a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkenését is magával vonta. Hála a lelkiismeretes fejlesztésnek, az emissziós értékek immáron az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek.
3.2 Váz és futómű
Az acélból készülő, gyémánt alakú perimeter váz 64x30 milliméteres, elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CB650F menetkész tömege pedig 208,8 kg.
A vadonatúj, 41 milliméteres csúszószár-átmérőjű, 120 milliméteres rugóúttal felvértezett Showa Dual Bending Valve (SDBV) teleszkópok tovább javítják a menetkomfortot és a kezelhetőséget. Legfőbb erényük, hogy a húzó- és nyomófokozati csillapítás az összenyomódás mértékéhez igazodik, az már csak apró figyelmesség a gyártó részéről, hogy a nyolcszögletű csőzárókupakok Alumite bevonatot kaptak. Hátul hasonlóképpen kifinomult rendszer dolgozik az úthibák kisimításán. A központi rugóstag előfeszítése hét fokozatban szabályozható, a gravitációs présöntésű, stíluselemnek is kiváló lengőkar pedig alumíniumból készül.
Persze a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CB650F hatküllős, L-alakú levegőszelepekkel felszerelt, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méretű, radiális gumiabroncsok feszülnek. A hatékony lassításról elöl továbbfejlesztett, kétdugattyús Nissin féknyergek és 320 millis tárcsák gondoskodnak, míg hátul egydugattyús nyerget és 240 millis tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része.
Mint az ökölbe szorított kéz, olyan beszédes a CB650F lengébbre vett öltözéke. Az új, kisebb oldalelemek és a szögletes üzemanyagtartály révén többet látni a csodaszép erőforrásból, a tömzsi ülés és a „visszavágott” első sárvédő pedig kihangsúlyozza az előre súlyozott arányokat. A „síküveges” fényszóró és a hátsó lámpa egyaránt fénydiódás, e modernitásra tesznek rá még egy lapáttal az éles szögek és markáns vonalak.
Az üléspozíciót kissé előre mozdították, hogy a vezető közelebb legyen az első kerékhez, és laposabb, gumiágyazás közbeiktatásával rögzített kormánykifliket szereltek fel, hogy még kényelmesebb legyen az utazás. A gondosan megtervezett nyereg gumi felfogatási pontokon támaszkodik meg, és speciális, rezgéseket kiszűrő anyaggal párnázták. Az ülésmagasság 810 milliméter.
A műszeregység két nagy digitális kijelzőből áll össze. Bal oldalon a sebesség- és a fordulatszámmérő, jobbon az üzemanyagszint-mérő, az óra, a napi számláló és a visszajelzőfények csoportja kapott helyet. Mindkét képernyőnek fehér a háttérvilágítása, az indítókulcs pedig laponmart.
A fekete vázzal, lengővillával és felnikkel, valamint bronz motortakaró-idomokkal feldobott CB650F-et az alábbi színekben forgalmazza a Honda:
· Millenium Red (piros)
· Sword Silver Metallic (ezüstmetál)
· Pearl Metalloid White (gyöngyházfehér)
· Matt Gunpowder Black Metallic (metálfekete)
· Pearl Spencer Blue (kék)
4. Műszaki adatok
ERŐFORRÁS |
|
Motorkonstrukció |
Négyhengeres, 16 szelepes, négyütemű, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű |
Összlökettérfogat (cm³) |
649 |
Furat x löket (mm) |
67,0 x 46,0 |
Sűrítési viszony |
11,4:1 |
Max. Csúcsteljesítmény |
67 kW (91,1 LE)/11000 f./perc |
Max. Legnagyobb forgatónyomaték |
64 Nm/8000 f./perc |
Olajmennyiség |
3,5 liter |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER |
|
Porlasztás |
PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező |
Üzemanyagtartály befogadóképessége |
17,3 liter |
Üzemanyag-fogyasztás |
4,76 l/100 km |
ELEKTRONIKAI RENDSZER |
|
Indítás |
Önindító |
Akkumulátor típusa és kapacitása |
12 V/6 Ah |
Generátor legnagyobb teljesítménye |
343 W |
ERŐÁTVITEL |
|
Tengelykapcsoló felépítése |
Olajfürdős, többtárcsás |
Váltó felépítése |
Hatfokozatú |
Végáttétel |
Lánc |
VÁZ |
|
Motorkonstrukció |
Acél hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ |
|
Méretek (h x sz x m) |
2110 mm x 775 mm x 1120 mm |
Tengelytáv |
1450 mm |
Villaszög |
25,5 fok |
Utánfutás |
101 mm |
Ülésmagasság |
810 mm |
Szabad hasmagasság |
150 mm |
Menetkész tömeg |
208,8 kg |
Fordulókör sugara |
|
FELFÜGGESZTÉS |
|
Elöl |
41 mm-es csúszószár-átmérőjű SDBV teleszkópok |
Hátul |
Központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel |
KEREKEK ÉS ABRONCSOK |
|
Felniméret elöl |
Üreges, hátágú, öntött, alumínium |
Felniméret hátul |
Üreges, hátágú, öntött, alumínium |
Abroncs elöl |
120/70 ZR17 M/C (58W) |
Abroncs hátul |
180/55 ZR17 M/C (73W) |
FÉKRENDSZER |
|
ABS típusa |
Kétcsatornás |
Fék elöl |
2x320 mm-es tárcsa |
Fék hátul |
240 mm-es tárcsa |
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA |
|
Fényszóró |
LED-es |
Hátsó lámpa |
LED-es |
A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.