Bevezetés
A Super Cub C100 névre keresztelt ősmodellt 1958-ban, a márka fennállásának tizedik évében mutatta be a Honda. Terveit nem más készítette, mint Honda Soichiro és régi üzlettársa, Fujisawa Takeo, méghozzá azzal a céllal, hogy olyan jármű szülessen, ami jobbá, mi több, szórakoztatóbbá teszi az emberek életét.
Azóta közel hatvan év telt el, a Super Cub pedig a járműgyártás legnagyobb sikerét könyvelhette el – az eladott darabszám 2017-ben elérte a 100 milliót! Az elmúlt hat évtizedben a Super Cub a stílus, a megbízhatóság, a takarékosság és a könnyű kezelhetőség szinonimájává vált, nem mellesleg szépen, csendben megtette, amit Soichiro és Takeo szeretett volna: mobilizálta az emberiséget.
A Super Cub legutolsó változatát, a C110-et Japánban és Dél-Kelet Ázsiában forgalmazták, s bizony mindkét régióban roppant népszerűnek bizonyult. A szigetországban főként flottaüzemeltetők, például a japán állami posta beszerzői szavaztak rá, míg a többi területen a személyi közlekedés egyik legfontosabb eszközeként terjedt el.
Tekintettel a – fiatal és idős – városlakók igényeire, a Honda úgy határozott, hogy ismét piacra dobja legendás modelljét. A retró stílusban fogant legújabb változat Super Cub C125 néven kerül a szalonokba és az urbánus közlekedés tökéletes célszerszámaként igyekszik szolgálni a tulajdonosokat.
Mr. Tadamasa Maeda, a Super Cub C125 fejlesztésének projektvezetője elmondta:
„Tudjuk, hogy női és férfi vásárlóink számára egyaránt nagyon fontos a megjelenés, ezért a Super Cub C125-öt úgy terveztük, hogy igazán stílusos legyen. Örökzöld formavilága magas használati értéket és univerzális használhatóságot tükröz, ezt toldottuk meg az erős hajtóművel és a könnyű kezelhetőséget biztosító futóművel. Miként azt egykoron cégalapítónk is megfogalmazta: az okozza számunkra a legnagyobb örömöt, ha pozitív szerepet játszhatunk az emberek mindennapjaiban. Nos, a Super Cub páratlan élményt nyújt, ezért van, hogy mosoly ül a tulajdonosok arcán, bármerre is járnak.”
Áttekintés
A Super Cub C125 megjelenésével új korszak kezdődött az – eddig összesen 160 országban értékesített – modell történetében, már csak azért is, mert ez volt az első jármű Japánban, ami háromdimenziós védjegyoltalmat kapott.
Maga az idomzat nem sokban tér el a megszokottól, a teljesítmény és a forgatónyomaték viszont a 125 cm3-s erőforrásnak köszönhetően jelentősen nőtt. A nagyobb motorerőre tekintettel a röpsúlyos váltót is strapabíróbbá tették, s ha már átdolgozták, arra is figyeltek, hogy még csendesebbé és kifinomultabbá váljanak a fokozatkapcsolások.
Optimalizálták az acélból készülő vázat is, így még merevebb lett, tovább fokozva a Super Cub legfőbb erényének tekinthető használhatóságot. A nagy rugóúttal felvértezett első-hátsó futómű, valamint a 17”-os felnigarnitúra minden helyzetben remek menetkomfortot ígér, és elismerést érdemel a magabiztosan, egyszersmind lehelet finoman kezelhető fékrendszer is. Minderre a LED-es világítás és a Smart Key névre keresztelt intelligens kulcs teszi fel a koronát, alkalmazásukkal még biztonságosabbá és kényelmesebbé vált a Super Cub.
A gyöngyházmetál fényezés jobban kiemeli a Super Cub C125 jellegzetes vonalvezetését, a vásárlók az alábbi színek közül választhatnak:
- Pearl Niltava Blue
- Pearl Nebula Red
Főbb jellemzők
Stílus és felszereltség
A Super Cub C125 egyetemes értékeket hordoz, azaz bárki számára ideális jármű lehet. Már a klasszikus S alakú sziluett is erről árulkodik, hiszen a magasra emelt, jó fogású kormány mögött jókora lábtér húzódik, ezt követi a kényelmes ülés, no meg díszítőelemnek sem utolsó hátsó sárvédő.
Minden egyes alkatrész szép, harmonikus megjelenésű és kiváló minőségű, az elegáns, finoman legömbölyített összetevőknek a határozott vonalvezetésű lábvédő, valamint első és hátsó sárvédő ad némi kontrasztot. Utóbbi a tartósság jegyében műanyag helyett fémből készül, így a minőségérzetet is fokozza.
A Super Cub modellcsalád egyik legjellegzetesebb eleme a kezdetektől alkalmazott „összevont orr-rész”, melynek lényege, hogy az első villa, a lábvédő és maga a kormány egységet alkot. A szárnyakat idéző kormány az ősmodell egyik legvonzóbb elemének bizonyult, nem csoda, hogy erre az összetevőre a Super Cub C125 esetében is nagy hangsúlyt fektettek a Honda mérnökei. Ezúttal egy hasonlóképp stílusos, kovácsolt, elvékonyodó darab mellett döntöttek, ami szemet gyönyörködtető, kezelőszerveket és műszereket egyaránt magában foglaló, gömbölyded burkolatot kapott.
A markolatok, akárcsak a különféle kapcsolók kézre esnek, a természetes, felegyenesedett üléspozíció pedig kényelmes, egyszersmind biztonságos utazást garantál, hiszen nem fárad a pilóta és messze belátja környezetét. Hogy a hosszú távok is komfortosan teljenek, a nyereg vastag, nagy sűrűségű, poliuretánból gyártott szivacsot kapott, amelynek éleit mindkét oldalon „lecsapták”, hogy a lábak könnyebben elérjék a talajt.
Az erős, tiszta fényű LED-ekre épülő lámpatestek azonnal felkeltik a szemlélők figyelmét, miként a dupla krómgyűrűvel körülölelt műszeregység is roppant feltűnő. A külső gyűrű mentén mozog a sebességmérő mutatója és itt sorakoznak a visszajelzők is, míg a belső körben digitális képernyő trónol jelentőségteljesen.
S ha már a jövőbe mutató megoldásoknál tartunk: a Honda intelligens kulcs újabb érv a Super Cub C125 mellett. Ha a pilóta zsebében van, többet nem kell a gyújtáskapcsolóval bíbelődnie, a motor életre keltéséhez elég az indítógomdot megnyomnia. Ráadásként az indításgátló is alapfelszereltség, a kulcs foglalatát pedig háromdimenziós Honda „Old Wing”-logóval díszítették, ezzel is utalva a márka és a Super Cub gazdag történelmére. Az intelligens kulcs további előnye, hogy „válaszadásra” is képes, azaz a távirányító gombjának megnyomására fény- és hangjelekkel reagál a rendszer. Ez jelentősen megkönnyíti a motor keresését zsúfolt parkolókban.
Az élvezetes, könnyű kezelhetőség mindig is a Super Cub legfőbb erőssége volt, a hatvanas években még a Beach Boys együttest is megihlette a típus (ti. My little Honda). Ezt a tulajdonságát máig megőrizte a Honda ikonja, holott az acél gerincvázban már igen erős, 125 cm3-s motor dolgozik. A merevség és a rugalmasság közötti egyensúlyt a villanyaknál és a motorbakoknál is optimalizálták, továbbá gumiszilentekre ültették a kormányt és az ülést is. Mindemellett a lábtartók is gumírozott betétet kaptak, így a rezgések kevésbé jutnak át az utasok lábaira.
A villaszög 26,5°, az utánfutás 71 mm, a tengelytáv 1245 mm, a menetkész tömeg 109 kg. A kiváló menettulajdonságok érdekében az első rugóutat 100, a hátsót 84 mm-ben határozták meg a tervezők (+10 mm/+19 mm a C110-hez viszonyítva), és 17”-os, öntött alumíniumfelniket választottak, hogy még stabilabb és precízebben kormányozható lehessen a C125. A kerekeken 70/90 R17, illetve 80/90 R17 méretű abroncsok feszülnek, elöl 220 mm-es, egydugattyús tárcsafék, hátul egykulcsos, 130 mm-es dobfék felel a lassításért.
Erőforrás
Egyszerű, robusztus, megbízható és takarékos – talán e négy szóval írható le legkönnyebben, milyen is a Super Cub C125 erőforrása. A léghűtéses, kétszelepes, elektronikus üzemanyag-befecskendezővel felszerelt, SOHC-vezérlésű egységet matt metálfényezés és megannyi króm díszítőelem varázsolja igazán igényessé és látványossá.
Hatékony működéséről egyebek mellett ferde fogazású fogaskerekek és precízebben megmunkált főtengelycsapágyak gondoskodnak, és speciális csapágyakat vetettek be a vezérlődobnál is, hogy gyorsabban és finomabban kapcsolhasson az erőátvitel. A zajcsökkentés okán a váltókart is gumírozták, és optimalizálták a kuplungban található rugók erejét, hogy a kapcsolásokkor kisebbet rántson a szerkezet.
A furat és a löket 52,4 illetve 57,9 mm, a sűrítési viszony 9,3:1. A 9,7LE-s csúcsteljesítményt 7500-as, a 10,4 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékot pedig 5000-es percenkénti főtengelyfordulatnál adja el a motor, és – kategóriatársaihoz mérten – a középső fordulatszám-tartományban is roppant erős. A négyfokozatú váltóhoz a Super Cub-hagyományoknak megfelelően röpsúlyos tengelykapcsolót társítottak, így nincs szükség kuplungkarra.
A modern műszaki megoldások eredményeként a Super Cub C125 fogyasztása csupán 1,5 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 3,7 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – megközelítőleg 245 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.
Műszaki adatok
ERŐFORRÁS |
|
Motorkonstrukció |
Léghűtésű, négyütemű, kétszelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Összlökettérfogat |
125 cm3 |
Furat x löket |
52,4 x 57,9 mm |
Sűrítési viszony |
9,3:1 |
Maximális teljesítmény |
7,1 kW (9,7 LE)/7500 f./perc |
Maximális forgatónyomaték |
10,4 Nm/5000 f./perc |
Motorolaj mennyisége |
1,0 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER |
|
Befecskendező |
PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása |
3,7 liter |
Üzemanyag-fogyasztás |
1,5 liter/100 km (WMTC szabvány) |
ELEKTROMOS RENDSZER |
|
Önindító |
Elektromos |
Akkumulátor kapacitása |
12 V, 3,5 Ah |
ERŐÁTVITEL |
|
Tengelykapcsoló |
Olajfürdős, többtárcsás, automatikus, röpsúlyos tengelykapcsolóval |
Váltófokozatok száma |
4 |
VÁZ ÉS MÉRETEK |
|
Konstrukció |
Acél gerincváz |
Méretek (H´Sz´M) |
1915 x 720 x 1000 mm |
Tengelytáv |
1245 mm |
Villaszög |
26,5° |
Utánfutás |
71 mm |
Ülésmagasság |
780 mm |
Szabad hasmagasság |
125 mm |
Fordulókör sugara |
2,0 m |
Menetkész tömeg |
109 kg |
FUTÓMŰ |
|
Elöl |
Teleszkópvilla 26 milliméteres csúszószárakkal |
Hátul |
Kétoldali rugóstag |
KEREKEK |
|
Elöl |
10 ágú, öntött alumíniumfelni |
Hátul |
10 ágú, öntött alumíniumfelni |
Gumiabroncs mérete elöl |
70/90-17M/C 48P |
Gumiabroncs mérete hátul |
80/90-17M/C 50P |
FÉKRENDSZER |
|
Elöl |
220 mm-es féktárcsa egydugattyús féknyereggel |
Hátul |
130 mm-es dobfék |
VILÁGÍTÁS |
|
Fényszóró |
LED |
Hátsó lámpa |
LED |
*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
**Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WMTC szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.