HONDA SH125i - 2017

1. Bevezetés

Az SH modellcsalád tagjai rendkívül népszerűek, az SH50-ként jegyzett ősmodell bemutatkozása óta több millió példányban találtak gazdára világszerte. Kiváltképp kedveltnek bizonyult az európai piacon 2001-ben bemutatott, négyütemű Honda SH125, ami könnyű kezelhetőségének és stílusos megjelenésének köszönhetően már pályafutásának kezdetén belopta magát az öreg kontinens lakóinak szívébe. Sikerének alapjait az SH50 rakta le, a legendás elődön ugyanis már éppúgy felfedezhetők voltak a koncepció alapvető elemei: pörgős, élénk erőforrás, 16 colos kerekek, kiváló úttartás és elegáns, prémium színvonalú formavilág.

A kiváló tulajdonságok sora 2005-ben tovább bővült, ekkor kapta meg az SH125 a Honda által fejlesztett PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezőt. Azóta 11 év telt el, és a modell még mindig piacvezető, sőt a stílus, a megbízhatóság, a takarékosság és a kiemelkedő használati érték szinonimája. Fejlesztése során mindig is folytonosságra törekedtek a Honda mérnökei, s a vevőkör igényeinek változásaihoz igazodva csiszolták tökélyre az alkatrészeket. E filozófia mentén dolgozták ki a rendkívül alacsony belső súrlódású Honda eSP (enhanced Smart Power) erőforrást és az Alapjárat-leállító Rendszert (start&stop) is, soha nem látott szintre csökkentve a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást.

Az SH125i 2017-es változata Atessában, Olaszországban készül, s amellett, hogy elmésebb és feltűnőbb, mint valaha, kényelmesebbé és takarékosabbá vált. Hamisítatlan SH, pont, ahogy szeretjük…

* 2016. január és szeptember között 14 000 példány kelt el

 

2. Áttekintés

Az SH125i alapjai nem változtak, megmaradt a masszív, könnyen kezelhető futómű és a közvetlen, hatékony erőforrás, de a módosított PGM-FI befecskendezésnek hála nőtt a teljesítmény és az EURO4 előírásoknak megfelelő szintre csökkent a károsanyag-kibocsátás.

A modellfrissítés részeként új, trendi idomzatot rajzoltak a tervezők, ami még modernebb formában tárja elénk az SH jellegzetes vonalait, nem mellesleg új, LED-es lámpatesteket és megnövelt befogadóképességű, elektromos aljzattal ellátott kesztyűtartót ölel körbe. Az SH125i prémium mivoltát igazolja, hogy a Smart Key rendszer az alapfelszereltség része.

 

SH125i – A HALADÁS IRÁNTI VÁGY

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1 Stílus és felszereltség

Bárhogy is változnak a trendeknek, az SH125i-nek hűnek kell maradnia a kipróbált és bevált formulához: szép, de mindig készen áll a munkára. Ennek tudatában végezték el munkájukat a tervezők is, oly' dinamikus, egyszersmind gömbölyded megjelenéssel ruházva fel a modellt, ami nemcsak modernné teszi, hanem a magasabb minőségérzethez is hozzájárul. Szintén ezt a célt szolgálja a LED-es fényszóró, hátsólámpa és irányjelző-garnitúra, amellett természetesen, hogy javítják a láthatóságot és naplemente után is kiváló fényviszonyokat garantálnak.

Bár a forma is lenyűgöző, az SH125i még mindig kiemelkedő használati értékével tűnik ki riválisai közül. A természetes, egészséges üléspozíció, a kiváló időjárás-védelem és a széles, le- és felszállást megkönnyítő lábtartófelület páratlan menetkomforttal kecsegtet, miként a Honda által fejlesztett Smart Key rendszer is igen hasznos. Ez a speciális, rádióhullámokat kibocsátó kulcs jelet küld a robogó vezérlésének a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A Smart Key szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét.

Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd.

Szintén rendkívül praktikus a megnövelt méretű, 12 voltos elektromos aljzattal ellátott kesztyűtartó és a hagyományos poggyászrögzítő kampó, amelynek segítségével biztonságosan szállíthatók a zacskók, táskák stb. A 7,5 literes üzemanyagtartály és az alacsony fogyasztás révén a hatótávolság jócskán felülmúlja a 300 kilométert, amit akár egyhuzamban is megtehet a vezető, hiszen a gondosan formázott ülés nagy és kényelmes, s a lábtartó is kellőképpen széles.

Mivel sokan utaznak párban, az SH125i nyerge két személy számára is bőséges helyet kínál, a hátsó lábtartó pedig teljes értékű. Tekintélyes befogadóképességéből fakadóan az ülés alatti tárolórekeszbe akár egy zárt bukósisak is behelyezhető, és ha ez nem volna elegendő, a tervezők két sisaktartót is elhelyeztek az ülés két oldalán. Emellett szupererős hátsó tartókonzolt kap a modell, amire nagyobb túradobozok is felszerelhetők.

Az analóg műszeregység a sebesség mellett az üzemanyagszintet és a hűtőfolyadék hőmérsékletét is kijelzi. Maga a sebességmérő kifejezetten nagy, így egy szempillantás alatt leolvasható az aktuális érték.

 

3.2 Erőforrás

Az SH125i motorja kompakt, kiemelkedően megbízható egyeség, s pont ott adja le teljesítményét, ahol a robogósoknak a legnagyobb szüksége van rá: az alsó és a középső fordulatszám-tartományban. A PGM-FI injektor módosításával a - 8500 f./percnél jelentkező - csúcsteljesítmény 12,2 lóerőre, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 11,5 Nm-re (7000 f./perc) nőtt, az üzemanyag-fogyasztás mégis rendkívül alacsony, csupán 2,1 l/100 km. Mindemellett a károsanyag-kibocsátás is megdöbbentően visszafogott, ezt bizonyítja, hogy az SH125i az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. Ez azt jelenti, hogy a kipufogógáz szén-monoxid-, nitrogén-oxid- és szénhidrogén-tartalma megközelítőleg felére esett vissza az EURO3-hoz mérten.

A kedvező értékek többek között az Alapjárat-leállító Rendszernek (start&stop) köszönhetőek, amelyet a jobb oldali markolatnál elhelyezett gombbal kapcsolhat a pilóta. Ha aktív, három másodperces alapjárati üzemet követően automatikusan leáll a motor, s akkor indul újra, ha a vezető elfordítja a gázmarkolatot.

Az - önműködő dekompresszorral kiegészített - rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis a dugattyú mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg. A modern technikai megoldások közé tartozik a kettős funkciójú, szénkefe nélküli ACG generátor, ami az indítómotor feladatait is ellátja. További előnye, hogy indításkor nem hallható a fogaskerekek által keltett jellegzetes zaj, így még magasabb a minőségérzet.

A 125 köbcentis, négyütemű, folyadékhűtésű, kétszelepes erőforrás a tömeg-középpontosítás mintapéldánya. A hűtőradiátor például nem a motor elejére került, hanem magába az erőforrásba, méghozzá sokkal egyszerűbb, könnyebb formában. Kisebb és könnyebb a radiátorhoz társított hűtőventilátor is, magát a hőcserefolyamatot pedig úgy szabályozták a Honda mérnökei, hogy igazodjon az égés sebességéhez, s ezáltal tökéletes nyomatékleadási karakterisztika alakuljon ki.

A furat és a löket 52,4, illetve 57,9 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,0:1. A szívócsatorna formája és felülete a gyors, hatékony gázcserét szolgálja, akárcsak az optimalizált gyújtásidőzítés és az égésteret körülölelő folyadékköpeny. Utóbbi - a hűtőradiátorral egyetemben - a kopogásos égés kiküszöbölésében is kulcsfontosságú.

A belső súrlódás mérséklésére irányuló műszaki megoldások számos ponton felfedezhetőek, az öntöttvas hengerpersely külső felületének apró barázdái például megakadályozzák a furat bármilyen deformációját, méretváltozását. A konstrukció további előnye, hogy csökkenti a dugattyúgyűrű mechanikai feszültségét, ezáltal a súrlódást is.

Ráadásként a szelephimba tengelye tűgörgős csapágyazást kapott, valamint könnyebb görgőket alkalmaztak és módosítottak a szeleprugók erősségén. Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a terhelés lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg.

 

3.3 Váz és futómű

Az SH125i nagy szakítószilárdságú, acél csővázának kidolgozásakor a merevség és a strapabíróság volt a legfőbb szempont, míg a kis tömegű, présöntésű, 16 colos felnikre a kátyútűrő-képesség és a stabil úttartás okán esett a választás. Újdonság, hogy a 2017-es évben belsőmentes Michelin City Grip abroncsokkal kerül a kereskedésekbe az SH125i, a kompakt, 1340 millis tengelytáv, a 26 fokos villaszög és a 85 milliméteres utánfutás viszont nem változott. Az ülésmagasság csupán 799 milliméter, s igen meggyőző a 136,9 kilós menetkész tömeg, valamint a 180 kg-os terhelhetőség is.

A hátsó rugóstagok előfeszítése öt lépésben állítható, rugóútjuk 83 milliméter, míg elöl 33 milliméteres csúszószár-átmérőjű, 89 milliméteres rugóúttal felvértezett teleszkópok felelnek a kiváló menetkomfortért. Komoly fegyvertény, hogy a fékrendszer 240 millis, elöl három-, hátul egydugattyús nyereggel társított tárcsákra épül, a blokkolásgátló pedig az alapfelszereltség része.

 

A 2017-es SH125i négyféle színben rendelhető:

·         Pearl Nightstar Black (gyöngyházfekete)

·         Pearl Cool White (gyöngyházfehér)

·         Lucent Silver Metallic (ezüstmetál)

·         Pearl Splendor Red (gyöngyházpiros)

 

4. Kiegészítők

Feláras kiegészítőként nagy befogadóképességű túradobozt és extra időjárás-védelmet nyújtó, a formavilághoz tökéletesen igazodó túraplexit rendelhetnek az SH125i vásárlói.

 

5. Műszaki adatok

Erőforrás

 

Motorkonstrukció

Egyhengeres, négyütemű, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű

Összlökettérfogat (cm³)

124,9

Szelepek száma hengerenként

2

Furat x löket (mm)

52,4 x 57,9

Sűrítési viszony

11,0:1

Max. Csúcsteljesítmény

8,98 kW (12,2 LE)/8500 f./perc

Max. Legnagyobb forgatónyomaték

11,5 Nm/7000 f./perc

Olajmennyiség

0,9 liter

Üzemanyag-befecskendező rendszer

 

Porlasztás

PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező

Üzemanyagtartály befogadóképessége

7,5 liter

Üzemanyag-fogyasztás

2,1 l/100 km

Elektronikai rendszer

 

Indítás

Önindító

Akkumulátor típusa és kapacitása

YTZ8V, 7 Ah, gondozásmentes

Generátor legnagyobb teljesítménye

232 W/5000 f./perc

ERŐÁTVITEL

 

Tengelykapcsoló felépítése

Automatikus, röpsúlyos

Váltó felépítése

CVT-váltó

Végáttétel

V-szíj

VÁZ

 

Motorkonstrukció

Acél csőváz

VÁZ ÉS FUTÓMŰ

 

Méretek (h x sz x m)

2034 mm x 740 mm x 1158 mm

Tengelytáv

1340 mm

Villaszög

26°

Utánfutás

85,2 mm

Ülésmagasság

799 mm

Szabad hasmagasság

144 mm

Menetkész tömeg

136,9 kg

Fordulókör sugara

2 méter

FELFÜGGESZTÉS

 

Elöl

33 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa

Hátul

Kétoldali rugóstag lengőkarral

Kerekek és abroncsok

 

Felniméret elöl

16M/C x MT2,50

Felniméret hátul

16M/C x MT2,75

Abroncs elöl

100/80 R16

Abroncs hátul

120/80 R16

FÉKRENDSZER

 

ABS típusa

Kétcsatornás

MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA

 

Kiegészítők

Honda Smart Key, 12 voltos elektromos aljzat

Fényszóró

LED-es

Hátsó lámpa

LED-es

 

A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.