HONDA Forza 125 - 2017

1. Bevezetés

A Forza 125 azon európai robogósok számára készül, akik az átlagosnál többet várnak el egy negyedliteres géptől: több erőt, sportosságot, praktikumot. Ezen ügyfelek számára a divat legalább annyira fontos, mint a minőség és a kimagasló teljesítmény, ők azok, akik képesek igazán megélni a pillanatokat, magasra törnek, és élményeikből igyekeznek a legtöbbet kihozni.

Az általuk használt gépnek mindent tudnia kell, ami egy 125 köbcentiméteres robogótól elvárható, s ez alól a modern, szép külső sem kivétel. Két eltérő világ legjobbját keresik, egy olyan motort, ami a GT-stílusú nagyrobogók nyílt utakon nyújtott kényelmét ötvözi a kisebb, könnyebb masinák városi fürgeségével, gyorsulásával és parkolási előnyeivel.

A Honda Forza 125 vállalja el a fenti szerepet, így kihagyhatatlan ajánlat azok számára, akik a legjobb 125-ös robogót szeretnék.

 

Mr. Nagura, a Forza 125 tervezéséért felelős gárda projektvezetője elmondta:

- Csapatom célja a tökéletes 125-ös robogó megalkotása volt, ami minden területen képes a legjobbat nyújtani. Mivel nagyszerűen megy autópályán, városban pedig kategóriája legfürgébb gyorsulását nyújtja, ennél ideálisabb ingázómotor aligha létezik. Mindezt egy oly’ stílusos, prémiumminőségű koncepcióként tálalja, amelynél különösen nagy hangsúlyt kapott a használhatóság és kényelem.

 

2. Áttekintés

A Forza 125-öt agresszív, sportos attitűd különbözteti meg a többi piaci szereplőtől, méghozzá modern, dinamikus formavilággal fűszerezve. Ergonomikus ülése a pilóta és az utasa számára egyaránt kényelmes, az állítható szélvédőmagasság pedig garantálja, hogy országúton és városban is mindig optimális legyen az időjárás-védelem. Az ülés alatt bőséges hely várja a csomagokat (a 48 liter űrtartalmú poggyásztérben két zárt bukósisak is elfér), a kesztyűtartóban hasznos, 12 voltos csatlakozót találunk, és fénydiódás(LED-es) lámpatesteket alkalmaztak a mérnökök, melyek még magasabb szintre emelik a minőségérzetet.

A 125 köbcentis, négyszelepes, folyadékhűtésű motor szívóoldali és kipufogórendszerét úgy hangolták, hogy a középső és felső fordulatszám-tartományban a lehető legnagyobb teljesítmény jelentkezzen. Ennek eredményeként a Forza elképesztően rugalmas, 90 km/órától erőteljesebben gyorsít, mint a kategória bármely szereplője. Emellett álló helyzetből is puskagolyóként lő ki, s végsebessége is kifejezetten magas. A számos súrlódáscsökkentő mechanikai megoldásának hála a nyolcadliteres hajtómű üzemanyag-fogyasztása mindössze 2,3 l/100 km (WMTC szabvány szerint). A Forza nemcsak takarékos, hanem kifejezetten környezetbarát is, elvégre a 2017-es szezont már EURO4-es erőforrással kezdi meg a modell. Az új hajtómű szén-monoxid-, szénhidrogén- és nitrogén-oxid-kibocsátása nagyjából a fele a kifutó motorénak.

Hogy a Forza 125 játszi könnyedséggel tudhassa maga mögött a városi forgalmat és autópályán is stabil maradjon, gondosan megszerkesztett tengelytávú és kormánygeometriájú acélvázához 33 milliméteres csúszószár-átmérőjű teleszkópok és kétoldali hátsó rugóstagok csatlakoznak. A kiváló úttartás és a magabiztos irányíthatóság érdekében előre 15, hátra 14 colos kereket szereltek, a lassításért pedig blokkolásgátlóval kiegészíthető, nagyméretű féktárcsák felelnek.

Az elmúlt évben a Forza 125 volt a legkelendőbb prémiumkategóriás robogó Európában. Hogy ezt a vezető szerepet megőrizzék, a Honda mérnökei számos ponton fejlesztettek a motoron, így például átdolgozott hátsó felfüggesztés, három vadonatúj fényezés, Honda Smart Key indítórendszer és a kiváló Michelin City Grip abroncsok teszik még vonzóbbá a Forzát.

A típushoz kínált Eredeti Honda Kiegészítőkkel minden tulajdonos saját életstílusához igazíthatja a robogót, a választékban többek között fűthető markolat és színre fújt, 35 literes túradoboz is szerepel.

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1. Stílus és felszereltség

A Forza 125 nem csak praktikus és könnyen kezelhető, kortárs formavilága esztétikai szempontból is magas szintre emeli. A megjelenésért felelős tervezőcsapat olyan trapézszerű kompozíciót állított össze, ami a motor orr-részére helyezi a hangsúlyt. Ez szemlélteti a modell teljesítményorientált mivoltát és kiemelkedő időjárás-védelmet biztosít.

A Forza nyerge szinte körülöleli a vezetőt, ezáltal a pilóta úgy érezheti, hogy „benne ül” a motorban, s könnyebben irányíthatja a járművet. Nem lehet panasz a helykínálatra sem, hiszen két megtermett felnőtt is könnyedén elfér, s poggyászaiknak is jut hely - a nyereg alatti tárolórekesz akár két zárt bukósisakot is befogad. A kesztyűtartóban elhelyezett, 12 voltos elektromos aljzat révén bármikor feltölthetők a különféle készülékek, és például egy ásványvizes palack is elhelyezhető. A Forza nagyméretű szélvédője hat fokozatban, összesen tizenkét centiméteres tartományban állítható, formájából fakadóan ötvenes tempónál éppoly’ hatékony, mint autópályán. További pozitívum, hogy az ülésmagasság csupán 780 mm, ettől is olyan kényelmes és könnyen kezelhető a Forza 125.

A prémiumszínvonal bizonyítékaként fénydiódás lámpatestek kerültek a Forzára. LED-es a tompított és távolsági fény, valamint a rendszámtábla-világítás és a helyzetjelző, így a Forza vezetője a legmostohább időben is láthatja maga előtt az utat, a többi közlekedő pedig már messziről észreveheti őt. Az irányjelzők magasan, a - 2017-re átdolgozott, még praktikusabb - visszapillantó tükrök házában kaptak helyet, ezzel is növelve a menetbiztonságot. A gyakorlati szempontok mellett esztétikailag is komoly szerep hárul a fénydiódás lámpatestekre, a dupla LED-es, jellegzetes formájú fényszóró és a térhatású hátsó egység a motor karakteres megjelenéséhez is hozzájárul.

A műszerfalra pillantva szintén térhatású formai elemekkel találkozhatunk. A fordított megvilágítású, folyadékkristályos kijelző mély tónusokban jeleníti meg az adatokat, a sebesség- és fordulatszámmérő pedig elegáns görbéket rajzol a vezető számára. Emellett a központi képernyőről olvashatjuk le a benzinszintet, a pillanatnyi és átlagfogyasztást, a hűtőfolyadék hőmérsékletét és a pontos időt, valamint a két napi és az összkilométer-számláló is itt kapott helyet.

A 2017-es Forza egyik legfontosabb újdonsága a Honda kulcsnélküli indítási rendszere. Ennek lényege, hogy a vezetőnek nem kell a kulccsal bajlódnia, elég, ha az a zsebében lapul, s máris indíthatja a motort, illetve hozzáférhet a csomagjaihoz, valamint a tanksapkához.

A motoron elhelyezett forgókapcsoló egyszerre több funkciót is ellát. Amellett, hogy természetesen ezzel kelthető életre a Forza, segítségével nyitható a nyereg alatti csomagtér, továbbá a tankoláshoz is elegendő ezt elfordítani, és máris feltárul az üzemanyagbetöltő-nyílás.

A Forza 125 vásárlói – a két közkedvelt szín mellett – immáron három új fényezés közül is választhatnak:

 

·         Matt Cynos Grey Metallic (matt szürke)

·         Matt Pearl Cool White with Black (gyöngyház-fehér fekete betéttel)

·         Black Matt Ruthenium/Silver Metallic (matt fekete és ezüstmetál)

·         Matt Cynos Gray Metallic/Matt Pearl Havana Brown (matt szürke és gyöngyház-barna)

·         Lucent Silver Metallic/Matt Pearl Pacific Blue (ezüstmetál és gyöngyház-kék)

 

3.2. Váz és futómű

A Forza 125 felfüggesztései erős, merev acélvázhoz kapcsolódnak, ez biztosítja, hogy a legváltozatosabb körülmények között is helytállhasson a modell. Az erős, 33 milliméteres csúszószár-átmérőjű teleszkópokhoz hét fokozatban állítható rugó-előfeszítésű hátsó rugóstagokat társítottak a Honda mérnökei, ezeken támaszkodik meg az egy darabból álló, alumínium lengőkar. A 2017-es modell átdolgozott hátsó felfüggesztése még kifinomultabb csillapítással járul hozzá a az élvezetes motorozáshoz.

A Forza 125 menetkész tömege blokkolásgátlóval felszerelve is csupán 162 kilogramm. Ennek előnyei nem csak a menetteljesítményt illetően érhetők tetten, hanem lassú manőverezésnél és parkolásnál is. A váz, a felfüggesztés és a motor tartalékai országúton kiszámíthatóvá, városban mozgékonnyá teszik a robogót. Stabilitásában nagy szerepe van az 1490 mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság pedig az átgondolt geometria számlájára írható - villaszöge 26,5°, az utánfutás 89 mm.

Az alumíniumból öntött kerekeken120/70 R15, illetve 140/70 R14 méretű, Michelin City Grip abroncsok feszülnek, melyek méretükből és sajátos anyagkeverékükből fakadóan változékony időjárási körülmények között is kiemelkedő tapadást és menetkomfortot nyújtanak. Szintén kiváló a fékhatás is, mivel elöl 256, hátul 240 mm átmérőjű féktárcsák emésztik fel a mozgási energiát. Igény esetén a fékrendszer blokkolásgátlóval is kiegészíthető, tehát csúszós útburkolaton is biztonságosan lassíthat a pilóta.

 

3.3. Erőforrás

A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses erőforrása 10,5 kW-os teljesítményt ad le 8750-es főtengelyfordulatnál, maximális nyomatéka pedig 12 Nm 8250-nél. A furat 52,4, a löket 57,9 mm, a kompressziós viszony 11,5:1. A motor már alapjáratról vehemensen húz, erősebb középtartománynak köszönhetően – a városban jellemző - 40-60 km/órás tartományban különösen rugalmas, és 90 km/óra felett kategóriaelső gyorsulással büszkélkedhet, míg a 2017-re átdolgozott, hosszabb váltóáttétel révén autópályán sem fogy ki a szuszból.

Az erőforrás fejlesztése során az eSP elnevezésű, alacsony belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Ide tartozik többek között az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített üzemanyagpumpa is, mely által tovább nőtt a motor hatásfoka. A kompakt kialakítású égéstérés az áttervezett, 4,7 liter űrtartalmú légszűrőházzal, valamint 28 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező optimalizált égést és jobb hűtést eredményezett, a gázokat a háromkamrás kipufogódobban elhelyezett négyszázcellás katalizátor szűri meg.

A főtengely középvonalától eltolt dugattyú kevésbé súrlódik a henger falán, így még hatékonyabb a motor működése, jobb hatásfokkal alakulhat forgássá a főtengelyen. A hengerfurat egyenetlen kopása ellen apró felületi vezetőhornyokkal megspékelt, öntött acélhüvely alkalmazásával védekeztek a mérnökök. Ez a kialakítás a dugattyúgyűrűket terhelő feszültséget is csökkentette, tovább mérsékelve a belső súrlódást.

A motor jobboldalára szerelt kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében. A folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) csapágyainak gördülési ellenállását három, alacsony súrlódású egységgel fogták vissza a Honda mérnökei, melyeket kifejezetten az adott terheléshez méreteztek a szakemberek. A szíjtárcsán kialakított ventillátor légterelő szárnyaik légellenállása alacsony, a feszítőtárcsa pedig kevésbé nyomja a szíjat, így kisebb a veszteség.

Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként funkcionál (ACG). Ez az integrált egység közvetlenül a főtengely végére szerelik, s mivel nélkülözi az áttételt és a szabadonfutót, működése jelentősen halkabb a hagyományos konstrukcióénál.

Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a motort, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Villámgyors működését több innovatív megoldás együttes alkalmazása tette lehetővé. A generátorként is funkcionáló, kifinomult önindító, a szívási folyamat kezdetére beálló főtengely és az automatikus dekompresszor jelentősen megkönnyíti az indítást. A rendszer ráadásul „odafigyel” az akkumulátor állapotára is: ha egy bizonyos határérték alá esik a feszültség, ideiglenesen leáll az Alapjárat-leállító Rendszer működése, ezzel megelőzve az YTZ8V jelű, hosszú élettartamú akkumulátor lemerülését.

A Forza kifejlesztéséért felelős csapat egyik legfőbb célja az volt, hogy az átlagos felhasználóknak hetente csak egyszer kelljen tankolnia. Mivel a robogó üzemanyagtartály a 11,5 literes, és az új, EURO4-es erőforrás – elődjéhez hasonlóan - csupán 2,3 litert fogyaszt száz kilométerenként, (WMTC szabvány szerint), ez a kérdés megoldódott.

 

4. Kiegészítők

Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, amivel fokozható a Forza 125 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a

 

·         Csomagtartókonzol

·         35 literes, fényezett túradoboz (top box)

·         Markolatfűtés

·         Belső táska a túradobozhoz

·         A motor színére fényezett díszítőelemek

·         Riasztórendszer

·         Takaróponyva

·         U-lakat

 

 

5. Műszaki adatok

 

ERŐFORRÁS

 

Motorkonstrukció

Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres

Összlökettérfogat

124,9 cm3

Furat x löket

52,4 x 57,9mm

Sűrítési viszony

11,5:1

Maximális teljesítmény

10,5kW/8750 f./perc

Maximális forgatónyomaték

12 Nm/8250 f./perc

Motorolaj mennyisége

0,9 liter

ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER

 

Befecskendező

PGM-FI elektronikus befecskendezés

Üzemanyagtartály kapacitása

11,5 liter*

Üzemanyag-fogyasztás

kb. 2,3 liter/100 km (WMTC)

ELEKTROMOS RENDSZER

 

Önindító

Generátorként is működő önindító (ACG)

Akkumulátor kapacitása

12V/7Ah

Generátor teljesítménye

290 W

ERŐÁTVITEL

 

Tengelykapcsoló

Száraz, röpsúlyos

Erőátvitel fajtája

folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT)

Szekunder hajtás

V-szíj

VÁZÉS FUTÓMŰ

 

Konstrukció

Bölcsőváz

Méretek (H´Sz´M)

2134 x 748 x 1452 mm

Tengelytáv

1490 mm

Villaszög

26,5°

Utánfutás

89 mm

Ülésmagasság

780 mm

Szabad hasmagasság

148 mm

Menetkész tömeg

161 kg (ABS-szel 162 kg)

FUTÓMŰ

 

Elöl

Teleszkópvilla

Hátul

Kétoldali rugóstag

KEREKEK

 

Elöl

Öntött, alumínium

Hátul

Öntött, alumínium

Felni mérete elöl

15 M/C x MT 3,5

Felni mérete hátul

14 M/C x MT 4,0

Gumiabroncs mérete elöl

120/70 R15

Gumiabroncs mérete hátul

140/70 R14

FÉKRENDSZER

 

Blokkolásgátló típusa

kétcsatornás, opcionális ABS

Elöl

256 mm-es féktárcsa

Hátul

240 mm-es féktárcsa

MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA

 

Műszerek

Üzemanyagszint, pillanatnyi és aktuális fogyasztás, hűtőfolyadék hőmérő, A és B napi kilométer-számláló, összkilométer számláló

Fényszórók

Átlós kiosztású, fénydiódás ( távolságifényszóró két LED, tompított fényszóró négy LED)

Hátsó lámpa

Kombinált, fénydiódás (féklámpa négy LED, helyzetjelző négy LED)

 

A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.

 

* Kérjük, vegye figyelembe, hogy a megadott értékeket a WMTC szabványban meghatározott körülmények között mértük! A tesztet próbapadon hajtottuk végre vezetővel, utas és kiegészítők nélkül. Az aktuális üzemanyag-fogyasztást a vezetési stílus, a motor állapota, az időjárási és útviszonyok, a guminyomás, a felszereltség, a csomagok és az utasok súlya, illetve mérete, valamint egyéb tényezők befolyásolhatják.