HONDA CBR650F - 2017

1. Bevezetés

A könnyű kezelhetőség, a barátságos teljesítményleadás és az alacsony súly a kezdők, illetve az újrakezdők körében is igen népszerűvé tette a középkategóriás, négyhengeres motorkerékpárokat, főleg, hogy a kedvező vételárhoz alacsony fenntartási költség és komoly, „nagymotoros” vezetési élmény társul. Ezért aztán a Honda mindig is nagy hangsúlyt fektetett a szegmensre, és számos olyan modellel rukkolt elő, ami maximálisan kiszolgálta a vásárlók igényeit, egyszersmind évekre meghatározta a fejlesztések irányát.

Ilyen a fiatal mérnökök tervezte, idomos CBR650F is - a kategória legjobbjaként segíti a motorosokat szerte a világon. Első változata 2014-ben, az idomok nélküli CB650F-fel* egy időben lépett színre, és egyből tarolt a piacon, ugyanis a Honda középkategóriásaira jellemző, kimagasló használati értéket ötvözte a CBR-ek stílusával és sportosságával. Hogy a modell megőrizze előkelő piaci pozícióját, a 2017-es modellévre még fejlettebbé tették a mérnökök. Idomzata modernebbé, motorja erősebbé, hangja pedig jellegzetesebbé vált, s még könnyebb kezelni, mint elődjét.

 

Mr. Sadataka Okabe, a 2017-es CB6R50F fejlesztésének projektvezetője elmondta:

„A CBR650F azok számára készül, akik sportos megjelenésre és jelentős erőtartalékokra vágynak, de nem kívánnak kompromisszumot hozni a kezelhetőség és a költségek terén. Az új változattal még élvezetesebb a motorozás és még egyszerűbb, biztonságosabb a helyváltoztatás, amiben közrejátszik, hogy motorja már egészen alacsony fordulaton bőséges nyomatékot ad le, pörgetve pedig káprázatos csúcsteljesítménnyel nyűgözi le pilótáját. Mindemellett a legújabb SDBV villának köszönhetően tovább javult az úttartás és a menetkomfort, s még agresszívebb, még CBR-esebb lett a formavilág.”

 

2. Áttekintés

 

A módosított szívócsatornáknak és az új, „szabadon lélegző” kipufogórendszernek köszönhetően a CBR650F még erősebb lett, a fordulatszámmérő piros tartománya pedig 11 ezernél kezdődik. Ráadásként rövidebbek lettek a váltófokozatok áttételei is, így a középtartományban még dinamikusabb a gyorsulás. A változtatások a motor hangjára is nagy hatással voltak - alacsony fordulaton mélyen gurgulázik, majd a fordulatszám növekedésével egyre élesebben üvölt.

Nem maradt érintetlenül a futómű és a fékrendszer sem, ugyanis új Showa Dual Bending Valve teleszkópokból állították össze az első villát, és átdolgozott Nissin első féknyergekkel tették még biztonságosabbá a modellt. Az éles vonalakkal megrajzolt, kissé szögletes új idomzat a 2017-es CBR1000RR Fireblade stílusában fogant, így agresszív, akcióra kész benyomást kelt. E kisugárzást erősbíti a látványelemként is funkcionáló, szemet gyönyörködtető erőforrás és a LED-es első-hátsó lámpatest is.

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1 Erőforrás

A 2017-es CBR650F motorjának csúcsteljesítménye négy lóerővel haladja meg a kifutó változatét, így immáron 91 tagú ménest terelgethet a pilóta. A leginkább 5000-es percenkénti főtengelyfordulat felett érezhető teljesítménynövekedés nem csak a rövidebb szívócsatornáknak köszönhető, legalább ennyire fontos, hogy a levegőszűrőházon a korábbinál nagyobb beömlőnyílásokat alakítottak ki, a - nagyobb átmérőjű véggel készülő - kipufogódobban pedig a korábbi három átkötés helyett csak kettőt helyeztek el a kisebb ellennyomás érdekében. Maga a kipufogórendszer 4-1 rendszerű, és a motor jobb oldalán fut végig, a négy fojtószelep átmérője 32 milliméter.

Hogy a CBR650F rugalmasabb legyen, a második, harmadik, negyedik és ötödik fokozat rövidebb áttételt kapott. Ezzel a konstrukcióval az új kivitel 60 km/óráról gyorsulva hárommotornyival előzi meg elődjét 400 méteren.

Az 64 Nm-re emelkedett csúcsnyomatékot már 8000-es percenkénti főtengelyfordulattól kihasználhatja a pilóta, és hatosban is egészen visszaejtheti a fordulatot, a motor már 1500 f./perctől finoman húz. A teljes felhasználói élmény jegyében az alsó és a középső fordulatszám-tartományban mély, öblös hang kíséri a motorozást, kiforgatva viszont a márka legendás versenymotorjait idézve üvölt az új CB.

A 16 szelepes, DOHC-vezérlésű, 649 köbcentis erőforrás teljesítményéhez viszonyítva rendkívül kis méretű, a harminc fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A vezérműtengelyek himba nélkül mozgatják a szelepeket, a furat 67, a löket 46 milliméter, a sűrítési viszony pedig 11,4:1.

Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, így kisebb a súrlódás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, egyszersmind gátolja a hüvely deformálódását - alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is mérséklődött. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, így elmaradhattak a kívül elhelyezett csövek, és semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.

A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát - a 17,3 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve - 300 kilométeresnél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Végül, de korántsem utolsó sorban érdemes megemlíteni, hogy a modellfrissítés a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkenését is magával vonta. Hála a lelkiismeretes fejlesztésnek, az emissziós értékek immáron az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek.

 

3.2 Váz és futómű

 

Az acélból készülő, gyémánt alakú perimeter váz 64x30 milliméteres, elliptikus oldalelemekből épül fel, anyagtulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CBR650F menetkész tömege pedig 211,8 kg.

A vadonatúj, 41 milliméteres csúszószár-átmérőjű, 120 milliméteres rugóúttal felvértezett Showa Dual Bending Valve (SDBV) teleszkópok tovább javítják a menetkomfortot és a kezelhetőséget. Legfőbb erényük, hogy a húzó- és nyomófokozati csillapítás az összenyomódás mértékéhez igazodik, az már csak apró figyelmesség a gyártó részéről, hogy a nyolcszögletű csőzárókupakok Alumite bevonatot kaptak. Hátul hasonlóképpen kifinomult rendszer dolgozik az úthibák kisimításán. A központi rugóstag előfeszítése hét fokozatban szabályozható, a gravitációs présöntésű, stíluselemnek is kiváló lengőkar pedig alumíniumból készül.

Persze a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CBR650F hatküllős, L-alakú levegőszelepekkel felszerelt, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méretű, radiális gumiabroncsok feszülnek. A hatékony lassításról elöl továbbfejlesztett, kétdugattyús Nissin féknyergek és 320 mm-es tárcsák gondoskodnak, míg hátul egydugattyús nyerget és 240 millis tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része.

Az új fejidom a szupersportmotorok ellenállhatatlan stílusával ruházza fel az új CBR650F-et, legnagyobb előnye mégsem ez, hanem hogy egyenesen a levegőszűrőházhoz tereli a menetszelet. További pozitívum, hogy formájának köszönhetően alig takarja az erőforrást és az - előre súlyozott - formai arány is megmaradt.

A lenyűgöző összhatás érdekében az oldalidomok is kis méretűek, és elöl-hátul fénydiódás lámpák világítanak. A gondosan megtervezett nyereg gumi felfogatási pontokon támaszkodik meg, és speciális, rezgéseket kiszűrő anyaggal párnázták. Az ülésmagasság 810 milliméter.

A műszeregység két nagy digitális kijelzőből áll össze. Bal oldalon a sebesség- és a fordulatszámmérő, jobbon az üzemanyagszint-mérő, az óra, a napi számláló és a visszajelzőfények csoportja kapott helyet. Mindkét képernyőnek fehér a háttérvilágítása, az indítókulcs pedig a maximális lopásvédelem érdekében laponmart kivitelű.

A fekete vázzal, lengővillával és felnikkel, valamint bronz motortakaró-idomokkal feldobott CBR650F-et az alábbi színekben forgalmazza a Honda:

·         Millenium Red (piros)

·         Pearl Metalloid White (gyöngyházfehér)

·         Matt Gunpowder Black Metallic (metálfekete)

·         Sword Silver Metallic (ezüstmetál)

 

4. Műszaki adatok

 

ERŐFORRÁS

 

Motorkonstrukció

Négyhengeres, 16 szelepes, négyütemű, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű

Összlökettérfogat (cm³)

649

Furat x löket (mm)

67,0 x 46,0

Sűrítési viszony

11,4:1

Max. Csúcsteljesítmény

67 kW (91,1 LE)/11000 f./perc

Max. Legnagyobb forgatónyomaték

64 Nm/8000 f./perc

Olajmennyiség

3,5 liter

ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER

 

Porlasztás

PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező

Üzemanyagtartály befogadóképessége

17,3 liter

Üzemanyag-fogyasztás

4,76 l/100 km

ELEKTRONIKAI RENDSZER

 

Indítás

Önindító

Akkumulátor típusa és kapacitása

12 V/8,6 Ah

Generátor legnagyobb teljesítménye

343 W

ERŐÁTVITEL

 

Tengelykapcsoló felépítése

Olajfürdős, többtárcsás

Váltó felépítése

Hatfokozatú

Végáttétel

Lánc

VÁZ

 

Motorkonstrukció

Acél hídváz

VÁZ ÉS FUTÓMŰ

 

Méretek (h x sz x m)

2110 mm x 775 mm x 1145 mm

Tengelytáv

1450 mm

Villaszög

25,5 fok

Utánfutás

101 mm

Ülésmagasság

810 mm

Szabad hasmagasság

150 mm

Menetkész tömeg

211,8 kg

Fordulókör sugara

 

FELFÜGGESZTÉS

 

Elöl

41 mm-es csúszószár-átmérőjű SDBV teleszkópok

Hátul

Központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel

KEREKEK ÉS ABRONCSOK

 

Felniméret elöl

Üreges, hátágú, öntött, alumínium

Felniméret hátul

Üreges, hátágú, öntött, alumínium

Abroncs elöl

120/70 ZR17 M/C (58W)

Abroncs hátul

180/55 ZR17 M/C (73W)

FÉKRENDSZER

 

ABS típusa

Kétcsatornás

Fék elöl

2x320 mm-es tárcsa

Fék hátul

240 mm-es tárcsa

MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA

 

Fényszóró

LED-es

Hátsó lámpa

LED-es

 

A műszaki információk tájékoztató jellegűek, a változás jogát fenntartjuk.