Honda CB1100 RS – 2017

1. Bevezetés

A CB betűszónak nagy jelentősége van a Honda történelmében, hiszen a márka első kéthengerese CB92 Benly néven mutatkozott be 1959-ben. Azóta e két apró karakter még fontosabbá vált, 1969-ben ugyanis Honda CB750 jelzéssel gurult nagyközönség elé a világ első sorozatgyártású superbike-ja, ami lefektette a szupersport-kategória alapjait.

Napjainkban az old school egyre inkább new school, ezért határozott úgy a Honda 2013-ban, hogy Európában is piacra dobja - a Japánban akkor már közönségkedvencként ismert - CB1100-at. A hagyományos stílusú, léghűtéses, négyhengeres CB az öreg kontinensen is nagy sikert aratott, amiben nagy szerepe van, hogy minden egyes apró részlete a legnagyobb precizitással készült.

A 2017-es modellévben kétféle változatban lesz elérhető a CB1100: a megújult CB1100 EX mellett a CB1100 RS is megjelenik a választékban. Utóbbi esetében számos sportos dizájnelem társul a klasszikus stílushoz, így még dinamikusabbnak hat a modell.

A CB1100 összeszerelését a Honda kumamotói üzemegységének magasan képzett szakemberei végzik, méghozzá alapjaiban átdolgozott, ultramodern gyártósoron, mely oly' kiemelkedő minőséget garantál, ami méltó a modell és a márka egyedülállóan gazdag történelméhez.

*Kérjük, tekintse meg a CB1100 EX különálló sajtóanyagát is.

 

Mr. M. Imada, projektvezető (CB1100 RS - 2017):

„Akárcsak a múltbéli CB-k esetében, most is megértjük vásárlóink igényét, hogy szeretnének egy léghűtéses, soros, négyhengeres motorkerékpárt használni. Ezért aztán a CB1100 építésekor arra törekedtünk, hogy valódi élmény legyen birtokolni, s jelentős használati érték, valamint egyedülálló minőség jellemezze. Reméljük, hogy a CB1100 RS révén sokaknak mutathatjuk meg, miben rejlik a klasszikus motorkerékpárok különlegessége.”

2. Áttekintés

Levetkőztettük és újraöltöztettük, így született meg a hetvenes évek versenymotorjait és café racerjeit idéző CB1100 RS. Gömbölyű üzemanyagtartálya komoly tapasztalaton és szaktudáson alapuló kézimunkával készül, míg kerek fényszórója és két óra alkotta műszeregysége a Honda hőskorába repít vissza.

Mindazonáltal a jelenkor nyomai is felfedezhetők a modellen. A friss, „ropogós” vonalak, a fénydiódás első és hátsó lámpák, a Showa futóműelemek, a négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergek, a 17 colos, alumíniumból öntött felnik és a sportmotorokhoz fejlesztett abroncsok kifejezetten modernné teszik a típust. Az alacsonyabb, sportosabb üléspozíció révén a pilóta súlya előre került, igazodva ezzel a sportosabbá tett futómű-geometriához.

Ráadásként a léghűtéses erőforrás gázcseréjét új szívó- és kipufogórendszer teszi hatékonyabbá, míg a hátsó kerék tapadását nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a visszakapcsolások során.

Markáns, határozott vonalaival és kiváló teljesítményével a CB1100 RS tökéletes, egyszersmind stílusos városi motorkerékpár, amivel élmény kiruccanni a hétvégéken. Különleges koncepciója a mérnöki precizitás legmagasabb szintjét hozza el a kétkerekűek világába, mindazonáltal custom bike-os jellegéből fakadóan a tulajdonosoknak is lehetőséget nyújt, hogy megvalósítsák elképzeléseiket.

 

3. Főbb jellemzők

 

3.1 Karosszéria és futómű

A CB1100 RS alapját klasszikus, acél duplabölcső-váz adja, ezen támaszkodik meg - négy merev és két gumírozott kapcsolódási ponton - az erőforrás. A kényelmes testtartás és a biztos útfekvés érdekében a villaszöget 26 fokban, az utánfutást pedig 99 milliméterben határozták meg a fejlesztők, s 1485 milliméteres tengelytávval ruházták fel a modellt. A CB1100 RS ülésmagassága 795 milliméter, menetkész tömege 252 kg.

Hogy a CB1100 RS még precízebben irányítható legyen, ezentúl 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű Showa Dual Bending Valve (SDBV) teleszkópok fogják közre az első kereket. A rendszer két szeleppel szabályozza a húzó- és nyomófokozati csillapítást, így még egyenletesebb, kifinomultabb a futómű működése. Az új, présöntésű felső villahíd felületét polírozzák, majd áttetsző lakkal vonják be, az alsó befogó pedig magasabbra került.

Az állítható előfeszítésű, külsőtartályos, első teleszkópokhoz igazított csillapítású Showa hátsó rugóstagok új alumínium lengővillán támaszkodnak meg, ami különleges formájának és az alul elvezetett fékcsőnek köszönhetően igen letisztult hatást kelt. Ez az új, műanyag helyett alumíniumból készülő láncvédőről is elmondható - az ilyen igényes részleteknek köszönhető a prémium minőségérzet.

A radiálisan rögzített, négydugattyús Tokico első féknyergek 310 mm átmérőjű, úszóágyazású tárcsákat fognak közre, míg az egydugattyús hátsó egységnél 256 milliméteres tárcsát találunk. A fékrendszer működését blokkolásgátló felügyeli. A CB1100 RS 17 colos, öntött, feketére fényezett alumíniumfelniken gördül, melyeken - a sportmotorokkal szemben támasztott követelményeknek megfelelően - 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű gumik feszülnek. Az új, kisebb átmérőjű hátsó keréknek és a módosított áttételeknek köszönhetően gyorsabb irányváltásokkal, megnövekedett tapadással és három százalékkal dinamikusabb gyorsulással számolhatnak a vásárlók, és a karbantartás is könnyebb, ugyanis L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak a tervezők.

A burkolat nélküli erőforrás és a szépen ívelt üzemanyagtartály hamisítatlan naked stílussal ruházza fel a modellt, ugyanakkor műszaki szempontból is a legmagasabb színvonalat képviseli, hiszen az alacsony üzemanyag-fogyasztás és a nagy befogadóképesség hozományaként kiemelkedő hatótávolsággal büszkélkedhet az RS.

A 16,8 literes tank alsó éleit vonalhegesztés fogja össze, s ami még fontosabb, az ülés előtt elvékonyodik, így látni engedi a gyönyörűen megmunkált szelepfedelet. Ezzel a formai kialakítással az ős-CB-re is visszautaltak a mérnökök, amellett, hogy igazodtak a kortárs stílushoz és kihangsúlyozták a modell kézzel készült jellegét. Mint afféle ékkő, úgy díszíti a tartályt az üzemanyagbetöltő-nyílás egyedi, repülőgépeket idéző fedele, s elsőrangú a többi részlet is, beleértve a café racerekre hajazó, préselt, hajszálmintásan lakkozott, alumínium oldalidomokat és a karcsú, sportos profilú ülést. A fekete kapaszkodók egyszerű vonalvezetéssel simulnak környezetükbe, a feketekróm hátsó sárvédőt pedig jobban lekerekítették.

A kompakt, fekete első sárvédő a lehető legközelebb került az abroncshoz, s tökéletesen passzol a modell minimalista stílusához. Emellett hosszabb oldaltámaszt kapott a típus, hogy felszállás után könnyebb legyen függőlegesbe állítani.

Az elődhöz mérten 7 milliméterrel előrébb került a kormány, és még kompaktabbak, illetve letisztultabbak lettek az első és hátsó lábtartók konzoljai. A krómozott kerettel és nappali menetfénnyel díszesebbé tett, fénydiódás első lámpa egyszerre markáns és egyedi, csakúgy, mint a fényszóró alatt elhelyezett két kürt.

A LED-es lámpát, az irányjelzőket és a rendszámot tartó hátsó konzol még kisebb lett, hogy áramvonalasabb legyen a formavilág, s az elegánsabb összhatás érdekében krómmal vonták be a sebesség- és a fordulatszámmérő házát. A műszeregység az üzemanyagszintet, az időt, az aktuális váltófokozatot és a megtehető kilométerek számát is megjeleníti, a gyújtáskapcsoló kulcsa pedig laponmart, hogy maximális legyen a lopásvédelem.

A CB1100 RS-hez Candy Prominence Red (metálpiros) vagy Graphite Black (grafitfekete) fényezés rendelhető, méghozzá különleges, nagy gondossággal, nedvesen polírozott lakkozással.

 

3.2 Erőforrás

 

A CB1100 RS szíve egy selymes járású, DOHC-vezérlésű Otto-motor, amelyet egyenletes teljesítmény-, illetve nyomatékleadás, gyors gázreakció és széles fordulatszám-tartomány jellemez. 66 kW-os csúcsteljesítményét 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál adja le, míg 91 Nm-es csúcsnyomatéka 5500-as fordulaton jelentkezik.

A kétmilliméteres hűtőbordáknak és a 335 mm-es, kilencsoros olajradiátornak köszönhetően a hűtés rendkívül hatékony, ez tette lehetővé a 8500-as maximális fordulatszámot és a 9,5:1 arányú kompresszióviszonyt. A furat 73,5, a löket 67,2 mm, a vezérműtengelyeket pedig középen elhelyezett lánc hajtja. A szívó- és kipufogóoldali szelepek szöge egyaránt 26,5 fok, előbbiek tányérátmérője 27, utóbbiaké 25 milliméter, a szelepszárak vastagsága 2,5 mm.

Hogy az utazást ne zavarják kellemetlen rezgések, az erőforrás kiegyensúlyozó-tengelyt is kapott, míg kifinomult működését 32 milliméteres torokátmérőjű PGM-FI injektor segíti. A hatékony gázcsere érdekében rövidebb szívósort és új levegőszűrőt alkalmaztak a Honda mérnökei, és jelentős változtatásokon esett át a kipufogórendszer is. Hossza 70 milliméterrel, átmérője hét százalékkal, súlya 2,4 kilogrammal csökkent, ezáltal még erősebb lett a hajtómű az alsó és középső fordulatszám-tartományban.

Az expanziós kamra kettéosztásával, illetve furatokkal ellátott összekötőcsövekkel sikerült mérsékelni a rezonanciát, és még szebbé válhatott a négyhengeres erőforrás duruzsolása. A módosítás további hozadékaként a kipufogó közelebb került a vázhoz, így nőtt a szabad hasmagasság, a leömlők pedig dupla falúak, tehát a hő hatására nem színeződik el a cső külső felülete.

Az immáron alapfelszereltségként kínált nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (köznyelven csúszókuplung) maximalizálja a hátsó kerék tapadását a visszaváltások során, s mivel présöntésű, alumínium kiemelőtengellyel, illetve csúszóbütykökkel készül. Így könnyebb lett, és a kuplungkar behúzásához 16 százalékkal kisebb erő szükségeltetik, mint az elődmodell esetében. A hatfokozatú váltó első öt áttételét a kiváló gyorsulást, illetve rugalmasságot szem előtt tartva határozták meg a tervezők, míg az autópályára és országútra szánt, szorzóként funkcionáló hatodik fokozat az alacsony fordulatot és a kedvező fogyasztást szolgálja. Az erőátvitelről 530-as lánc gondoskodik.

A CB1100 RS erőforrásának károsanyag-kibocsátása megfelel az EURO4-es környezetvédelmi előírásoknak.

 

4. Műszaki adatok

 

ERŐFORRÁS

 

Motorkonstrukció

Soros, négyhengeres, levegő-olaj hűtéses, DOHC-vezérlésű

Összlökettérfogat (cm³)

1140

Furat x löket (mm)

73,5 x 67,2

Sűrítési viszony

9,5:1

Csúcsteljesítmény

66 kW (89,76 LE) /7500 f./perc (95/1/EC)

Legnagyobb forgatónyomaték

91 Nm/5500 f./perc (95/1/EC)

Olajmennyiség

4,9/4,4 liter

ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER

 

Porlasztás

PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező

Üzemanyagtartály befogadóképessége

16,8 liter

Üzemanyag-fogyasztás

-

ELEKTRONIKAI RENDSZER

 

Indítás

Önindító

Akkumulátor kapacitása

12V/11,2 Ah

Generátor legnagyobb teljesítménye

336 W (12V/21,7 A/5000 f./perc )

ERŐÁTVITEL

 

Tengelykapcsoló felépítése

Olajfürdős, többtárcsás

Váltó felépítése

Hatfokozatú

Végáttétel

Lánc

VÁZ

 

Konstrukció

Acél duplabölcső-váz

VÁZ ÉS FUTÓMŰ

 

Méretek (HxSzxM)

2180 x 800 x 1100 mm

Tengelytáv

1485 mm

Villaszög

26°

Utánfutás

99 mm

Ülésmagasság

795 mm

Szabad hasmagasság

130 mm

Menetkész tömeg

252 kg

Fordulókör sugara

2,7 m

FELFÜGGESZTÉS

 

Elöl

43 milliméteres teleszkópvilla (SDBV) állítható rugó-előfeszítéssel

Hátul

Kétoldali hátsó rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel

KEREKEK ÉS ABRONCSOK

 

Felnitípus elöl

Tízágú, présöntött, alumínium

Felnitípus hátul

Tízágú, présöntött, alumínium

Felniméret elöl

17 x 3,50MT

Felniméret hátul

17 x 5,50MT

Abroncs elöl

120/70 R17

Abroncs hátul

180/55 R17

FÉKRENDSZER

 

ABS típusa

Kétcsatornás

Fék elöl

Hidraulikus tárcsafék úszóágyazású, 310 mm-es tárcsákkal és radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergekkel

Fék hátul

Hidraulikus tárcsafék

MŰSZEREZETTSÉG ÉS ELEKTRONIKA

 

Műszerek

-

Lopásvédelem

HISS

Fényszóró

LED

Hátsó lámpa

LED